Matti Pursiheimon kolumni: SH/S Raumerhist luovutettiin

Rauman alus(kirja)tonnistoon saatiin alkusyksystä uusi järeän luokan yksikkö. Merimuseon eläkkeelle jäävän johtajan, merikapteeni Hannu Vartiaisen telakalta valmistui yleisön hankittavaksi Rauman merenkulun historia, jonka nimeksi sopisi vaikkapa SH/S Raumerhist. Pituutta laivalla(kirjalla) on 27,6 cm ja leveyttä 21,7 cm. Ruuman syvyys on 4,6 cm. Aluksen uppouma on negatiivinen, koska sen paino on 2,9 kg ja syrjäytyvä vesimäärä 2,7 kg. Mereen laskettuna siitä siis tulisi vedenalainen. Aluksen brutto-ja nettovetoisuutta tai dwt:tä on mahdoton määrittää, sillä se kantaa sisällään niin valtavan määrän historiaa ja muuta tietoa, että niiden punnitseminen nykytekniikallakin on mahdotonta. On siinä kapteeni Vartiainen tehnyt komentosillalla pitkän ja vaativan vahdin.

Kirjan käteensä saatuaan tällaiselle vanhan raumalaisen merenkulkijasuvun jäsenelle tulee väistämättä halu katsoa, mitä suvun laivoista on kerrottu. Olihan siellä luonnollisesti runsaasti tekstiä niistäkin. Täysin uutena itselleni oli kuunari Helmistä 30-luvun lopussa Shetlannissa otettu kuva. En ollut koskaan ennen nähnyt alusta alkuperäisessä rikissään nelimastoisena. Takimmainen masto oli myöhemmin poistettu. Isäni teki Helmillä sodan jälkeen päällikkönä purjehduksen Islantiin. Matka oli ilmeisesti hänen meriuransa vaativin, vaikka hän oli Kap Horninkin kiertänyt. Helmi oli tarkoitettu Itämeren hiukan rauhallisemmille aalloille – ei Atlannin rajumyrskyihin.

Tohdin näin julkisesti heittää Hannu Vartiaiselle idean eläkepäivien ajankuluksi. Miten olisi kirja, joka koostuisi hauskoista ja vauhdikkaista tapahtumista laivoilla. Esimerkkinä vaikkapa seuraava: Erään kuulamoottorilla varustetun purjelaivan koneen käynnistämiseen tarvittava paineilmasäiliö oli jostain syystä tyhjentynyt. Maista tuotiin hätiin paineilmapullo. Kukaan ei huomannut, että siinä ei ollutkaan ilmaa, vaan puhdasta happea. Käynnistysyrityksen jälkeen laivan moottorissa ei sitten enää ollutkaan kantta. Tosin laivan kannessa oli moottorin kannen kokoinen reikä. Itse kansi löytyi myöhemmin merestä. Laiva ei luonnollisesti sinä päivänä päässyt lähtemään reissulleen Tanskaan. Konehuoneessa käynnistyshetkellä olleet rupesivat tiettävästi kuulemaan normaalia puheääntä noin parin viikon kuluttua.

MATTI PURSIHEIMO

Tuntematon