Mustat ilmapallot viestivät tarjouksista

Pikimust Perjanda järjestetään nyt toisen kerran. Tapahtumapäivänä, 18. marraskuuta, mustin ilmapalloin merkityt Rauman keskustan putiikit ovat auki harvinaisen pitkään. Viime vuodelta mieleen jäivät varhaiset asiakkaat – ja jonot aamuseitsemältä.

Pikimust Perjanda, vuosi sitten. Kauppahuone Riverin Jani Vikkula tulee töihin harvinaisen varhain, ennen seitsemää aamulla. Kauppiaalla on mukanaan aamukahvi ja päivän lehti, sillä hän ei odota asiakkaita vielä hetkeen. Lukeminen jää kuitenkin kesken. Lähes yhtä varhain tulee myös ensimmäinen asiakas. Mies, joka haluaa uusia asukokonaisuutensa. Tämä on kauppiaalle yllätys sinänsä. Tavallisesti vaateliike aukeaa vasta kymmeneltä.

Pikimust Perjanda -tempaus järjestetään uudelleen Rauman keskustassa tämän kuun 18. päivä. Mukana on noin 35 Rakastunut Raumaan -liikettä. Putiikit ovat auki aamuseitsemästä iltayhdeksään. Liikkeiden aukiolo on siis tämän ”hullujen tarjousten päivän” ajan huomattavasti tavallista pidempi.
Tuotteita löytyy paikoin esimerkiksi puoleen hintaan. Jotkut yrittäjät ovat ideoineet erityisiä tuntitarjouksia.
– Saatan vaikka peittää mustalla muovilla jotkin tarjoustuotteet ja paljastaa ne tiettyyn kellonaikaan, kauppias Jani Vikkula suunnittelee.

Kulkija voi aloittaa päivänsä vaikkapa torilta, jossa on tarjolla ilmaista kahvia. Päivän mittaan nähdään myös esityksiä, etupäässä musiikkia. Illalla viidestä kahdeksaan saa pipareita ja glögiä. Pikimust Perjanda -tapahtuman takana ovat Rakastunut Raumaan -yrittäjät.
Torin laidalla sijaitsevan Riverin Jani Vikkula ei paljasta kaikkia suunnitelmiaan ennakkoon. Tarjoustuotteet ovat joka tapauksessa jo valmiina ja odottavat esillepanoa. Viime vuonna yrittäjä yllätti asiakkaita myös Vanhan Rauman kaduilla.
– Veimme ulos muutaman kassin, jotka sisälsivät lahjakortin liikkeeseen.
– Löytäjä sai pitää! kauppias naurahtaa.

Historian ensimmäisessä Pikimust Perjanda -tapahtumassa yllättyivät myös yrittäjät itse. Monen muunkin putiikin asiakkaat olivat tosiaan liikkeellä heti aamuvarhain.
– Joidenkin liikkeiden edustalla oli jonoa jo aamuseitsemältä, tapahtuman koordinaattori Outi Lehtorinne kertoo.
Hän jatkaa, että onnistuneen päivän ansiosta yrittäjiä ei tarvinnut tänä vuonna houkutella osallistumaan.
– He kyselivät hyvissä ajoin, milloin voivat ilmoittautua mukaan.

Päivän teemaväri on tietysti musta. Pikimust Perjanda -tapahtumassa mukana olevat yritykset tunnistaa parhaiten liikkeiden ulkopuolelle viritettävistä mustista ilmapalloista. Muutoin jokainen tapahtumaan osallistuva yrittäjä suunnittelee putiikkinsa ilmeen itse.
– Riverin kaikki kuusi työntekijää pukeutuvat todennäköisesti mustaan, Jani Vikkula sanoo.

Pikimust Perjanda on raumalaisten versio Black Friday -kampanjasta, joka on saanut alkunsa Yhdysvalloista. Sittemmin konsepti on levinnyt maailmalle, myös Suomeen.
Raumalla päivän idea on sama kuin muissakin vastaavissa tapahtumissa; henkeen kuuluvat pidennetyt aukiolot ja edulliset hinnat. Outi Lehtorinne huomauttaa, että Raumalla otetaan viikon varaslähtö.
Ajoitus on raumalaisille sopiva, sillä samana viikonloppuna alkaa joulukausi. Keskustan jouluvalot syttyvät Pikimust Perjanda -iltana seitsemältä.

Pikimust Perjanda, vuosi sitten. Kauppahuone Riverin päivän ensimmäinen asiakas ostaa puvun. Hän lähtee liikkeestä noin kaksikymmentä minuuttia vaille kahdeksan, jolloin liikkeessä on jo paljon väkeä. Asiakkaat kiittelevät siitä, että keskustan liikkeet ovat kerrankin auki myös silloin, kun he ehtivät ostoksille.
Näin jo aamun ensimmäinen tunti enteilee kauppias Vikkulalle hyvää päivää. Ja kyllä, asiakkaita riittää koko päiväksi. Saman päivän iltana Vikkula saa todeta, että myynti oli luultavasti paras, mitä Rauman keskustorin laidalla sijaitsevan Riverin kahdeksanvuotisen historian aikana oli siihen mennessä tehty.

HANNA HIRVONEN

Tuntematon