Ajovalopolttimot usein hankalia vaihdettavia

Syksyn pimeillä lumettomilla ja kosteilla ajoteillä valo katoaa ehjistäkin ajovaloista johonkin. Entä kun itse polttimo vielä lisäksi pimenee...
No, vaihdetaan palanut uuteen.
Helpommin sanottu kuin tehty. Motonetin Porin myymälässä Motomaatti-pisteessä auton valopolttimoita vaihdetaan jatkuvasti. Aina se ei käy niin kuin Strömsössä.
Palveluvastaava Niko Saarela sanoo, että valonvaihtokohteet vaihtelevat helpoista vaikeisiin, mutta usein konetilat ovat täynnä muuta tavaraa ja estävät jouhevan työskentelyn. Uusissa autoissa on paljon muovisia moottoritilan suojia.
– Arvioimme vaihtoon kuluvaa aikaa. Ja jos esimerkiksi puskuri pitää irrottaa valojen korjaamiseksi, ohjaamme asiakkaan varsinaiselle huoltokorjaamolle, Saarela sanoo.

Niko Saarela kertoo, että pikahuoltopisteen henkeen kuuluu, että työ pitäisi saada tehdyksi 10–15 minuutissa. Huollossa valojen lisäksi tehdään muun muassa vikadiagnooseja sekä vaihdetaan pyyhkimensulkia ja renkaita.
Motonet on koonnut itselleen kattavan tiedoston automerkeistä ja malleista, joita on arvioitu työn vaikeuden mukaan.
– Citroen on polttimonvaihtojen kannalta vaikea merkki, etenkin C5.
Saarela ja Ville Myyryläinen muistavat heti, että Volvon tietyt V70-sarjan autot vuosimallilta 2000–2007 ja Volkswagen Golf Plus 2008 -mallin lähivalo kuuluvat samaan vaikeiden kastiin.
Autot yrityksen työkirjassa on numeroitu työn vaikeuden mukaan asteikolla 1–5.
– Honda Accordin vuoden 2008 -malleissa täytyy sisälokasuoja irrottaa polttimonvaihtoa varten. Yleensä sisälokasuojassa sentään on huoltoluukku, Myyryläinen huomauttaa.

Ajovalopolttimoiden tehoihin on tuotu paljon lisää viime vuosina. Normaaliin halogeenipolttimoon verrattuna ”plussaa” valotehossa saattaa olla 160 prosenttia.
– Aika hyvin suurilla prosenteilla varustetut polttimot menevät kaupaksi. Se on suomalainen myyntivaltti, Porin yksikön päällikkö Sauli Jaakonsaari sanoo.
Valotehon lisäystä normaaliin polttimoon verrattuna Jaakonsaari kuvaa huomattavaksi.
Ville Myyryläinen vastaavasti sanoo, että prosenttien kasvaessa ehkä polttimon kesto lyhenee. Joihinkin polttimopaketteihin on annettu selkeinä tunteina aika, jonka se vähintään kestää. Joillakin peruspolttimoilla voi olla pitkiäkin takuita.

Palveluvastaava Saarela huomauttaa, että eräisiin autoihin vakiona kuuluvat Xenon-valot ovat vaativia polttimonvaihtoa ajatellen. Xenon on kehityksen välivaihe halogeenin ja led-lamppujen keskellä.
– Xenon-polttimon vaihto vaatii myös oman koulutuksensa, jotta sen saa ylipäätään tehdä, hän korostaa.

------------------------------------------
INFO

Muutamia automalleja, joihin
vaikea/mahdoton vaihtaa polttimoa Motomaatissa.

Vaikeat:
Audi A6 3.0TDI 2005 Ajovalo
Audi A6 3.0TDI 2006 Parkkivalo
Audi A6 V6 TDI 1998 Ajovalo
Chrysler Neon II 2000 Lähi/Ajovalo
Citroen C5 2007 Etuparkki
Citroen Xsara 2001 Parkkivalo
Dodge Caliber 2007 Lähivalo
Fiat Stilo 2005 Etuparkki
Fiat Stilo 2005 Lähivalo
Ford Fiesta 2014 Parkki
Ford Focus 2010 Etuparkki
Honda Civic Type R 2004 Etuvilkku
Honda S2000 2002 Kaukovalo
Mazda 6 2011 Lähivalo
Mercedes-Benz E W212 2010
Lähivalo
Mercedes-Benz Vaneo 2002
Lähivalo
Opel Astra 2013 Parkkivalo
Renault Megane 2002 Lähivalo
Renault Megane 2002 Parkki-
valo
Renault Megane 2004 parkki-
valo
Renault Megane 2004 Lähivalo
Renault Modus 2005 Parkkivalo
Toyota Avensis STW 2005 Käytännössä kaikki takapolttimot vaikeasti vaihdettavissa.
Toyota Yaris 2004 Etuvilkku
Toyota Yaris 2011 Lähi/Kaukovalo
Volkswagen Golf Plus 2008
Lähivalo
Volkswagen Polo 2002 Lähivalo
Volkswagen Transporter 2009 Kaukovalo

Jukka Silvast