Idän ihmepyörä ihastuttaa

Kaunis yleensä kiinnostaa. Samoin kuin kaikki erikoinen. Erikoinenkin voi olla kaunista. Kun Porin Enäjärvellä asuva Jussi Miikkulainen hyppää karunkauniin kulkupelinsä selkään, kulkijoiden katseet kääntyvät varmasti.

Aikoinaan japanilaismerkeillä, Yamahalla ja Hondalla kaasutelleen Miikkulaisen alla on sivuvaunulla varustettu venäläisvalmisteinen Dnepr MT-9. Maaliskuun 5. päivänä Miikkulainen ajelee iäkkään menopelinsä Porin Karhuhalliin. Dnepr on ensi kertaa näytillä Satakunnan Viikon järjestämillä Motor Show -messuilla. Satakunnan Mobilistien rivissä se on seissyt kahdesti Tappuritapahtumassa Nakkilassa.

MT-9:N juuret ovat entisessä Neuvostoliitossa.
– Yhden tiedon mukaan pyörää valmistettiin Kiovan tuotantolaitoksella vuosina 1971–1974, toisen tiedon mukaan vielä kaksi vuotta kauemmin. Joka tapauksessa kulkupelillä on siis ikää yli 40 vuotta. Kun hain pyörän Viron Pärnusta, mittarissa oli 25 000 kilometriä, mutta mistä sitä varmuudella tietää, sanoo Miikkulainen.

Miikkulaisen käsissä idän ihme sai kylkeensä uuden sivuvaunun.
– Kunnostin sivuvaunun romusta. Maalautin ja hitsautin. Sähköistin ja kokosin. Siihen paloi noin 700 euroa. Rouva istahtaa sivuvaunuun useasti. Keskimäärin kaudessa mittariin tulee tuhatkunta lisäkilometriä. Täytyy myöntää, että ajomukavuus ei ole ihan ensiluokkaista. Matkanopeus kannattaa myös hieman tehottomien jarrujenkin vuoksi pitää 60:n korvilla. Muuten 320 kiloa painava pyörä vie helposti miestä. Joskus nostin nopeuden sataseen ja kieltämättä siinä kyydissä pelotti. Hauskaa venäläiskaunottaren sarvissa kuitenkin on. MT-9 on nimittäin niitä ainoita, joille annetaan poikkeuksetta kiitettävästi tietä, sanoo Miikkulainen.

Hänen mukaansa moni kummastelee kulkupelin alkuperää.
– Jotkut arvelevat, että kyseessä on Bemari, toiset veikkailevat itänaapurin tuttuja merkkejä IC:tä ja Uralia. Sen verran erikoisen näköinen laite kuitenkin on, että sillä ajellessa on helppo tuottaa hyvää mieltä. Myös muille, sanoo Miikkulainen.

Miikkulaisen käsissä MT-9 sai siis Suomeen tulon jälkeen alkuperäisistä osista kunnostetun, mutta tyyliin sopivan sivuvaunun.
– Dnepr on sikäli mainio rakentelun kohde, että osat ovat halpoja eikä kyse ole niin harvinaisesta mallista, että rakentelua voisi pitää pahana syntinä. Lisäksi muotoilussa ja luonteessa on valtavasti potentiaalia.

Suomen teillä Dnepr MT-9 -pyöriä liikkuu Miikkulaisen mukaan muitakin. Varaosia niihin on tänä päivänä hyvin saatavilla.
– Osia voi tilata muun muassa Suomesta, Virosta, Ukrainasta ja Saksasta. Hinnatkaan eivät päätä huimaa, kertoo 1 600 eurolla Dneprin itselleen ostanut Miikkulainen.
Polttoainetta pisaratankkinen ihmepyörä imee Miikkulaisen mukaan ”riittävästi”.
– Kahdeksan litraa sadalla. Tankkiin voisi laittaa 72-oktaanista, mutta nyt sinne tankataan 98-oktaanista, sanoo Miikkulainen.

Miikkulaisen MT-9 on seissyt kahdesti myös Satakunnan Mobilistien riveissä Nakkilan Tappuritapahtumassa. Sinnekin Miikkulainen on ajellut persoonallisen näköisen venakkonsa ilman nahkapukua tai muita varsinaisia ajovarusteita.
– Kerran kurvailin pikkutakissa 50-vuotispäiville. Hyvin sekin sujui – vaikka ampiaiset vähän kiusasivatkin, naurahtaa Miikkulainen.

• Motor Show Pori 2016 5.–6. maaliskuuta Porin Karhuhallissa.
• Esillä taas autot, moottoripyörät, mönkijät, mopoautot, hyötyajoneuvot, veneet, tarvikkeet sekä vauhdikasta ohjelmaa.
• Viime vuonna Motor Show -tapahtuma keräsi paikalle yli 11 000 messuvierasta.

Vesa-Pekka Järvelä