Kaasuasema avautuu Tiilimäelle toukokuussa

Gasum avaa tietä lisää autoissa voimantuotossa käytettävälle kaasulle. Toukokuulle on suunniteltu Satakunnan ensimmäisen kaasuntank-kausaseman avajaisia Tiilimäen Nesteen viereen.
– Luvat on kunnossa ja meillä kaikki mahdollisuudet avaukseen. Asema on varmasti pystyssä toukokuussa, mutta saatamme tarvita silloin vielä aikaa testauksille, myyntipäällikkö Ville Sipponen Gasumilta sanoo.

Kaasuautojen kanta Suomessa ja Satakunnassa on vielä aika ohut, sen tietää Sipponenkin. Mutta jos ei ole maakunnassa ensimmäistäkään tankkausasemaa, vaikea autokantaakaan on kasvattaa.
Porissa on rekisterissä vain yksi kaasukäyttöinen, mutta Sipposen mukaan Porin seudun autoliikkeet ovat tekemässä hankintoja esittelyautoiksi ja yksi taksiautoilija on tilannut kaasuauton. Satakunnassa 121 000 autosta vain seitsemän toimii kaasun voimalla.

Gasumin tavoitteena on avata tänä vuonna kymmenkunta uutta jakeluasemaa – Porin lisäksi muun muassa Hämeenlinnaan, Jyväskylään, Ouluun, Turkuun sekä Uudenmaan alueelle. Yhtiö suunnittelee lisäksi 30 muun aseman rakentamista tulevaisuudessa. Suomessa on muidenkin toimijoiden asemia, kuten Forssassa on EG Biogas Station -ketjun toimipaikka.

Myös maatilojen biokaasuhankkeet saattavat nousta kaasuverkon osasiksi. Sipponen sanoo, ettei kaasun teko ole yksinkertainen juttu, mutta mahdollista.
– Luulen, että maatilat useamman tilan ryhmissä pohtivat yhteistä tuotantoa.

Ville Sipponen ajaa itsekin kaasuautolla, ja sanoo sen kuluttavan kevyellä kaasujalalla 3,6 kiloa sadalla kilometrille. Kaasu mitataan kiloissa. Maakaasu maksaa 1,20 euroa kilolta ja biokaasu 1,45 euroa kilolta.
Kaasuautoissa on tosin käyttövoimavero, mutta se on lähes puolet dieselauton käyttövoimaverosta.

Kaasuautot toimivat joustavasti kaasun loputtua bensiinillä, joten kaasun puute ei jätä tielle. Yhdellä kaasutankkauksella ajaa keskimäärin 300–400 kilometriä, joten sen voi laskea sen päälle, mitä bensiinillä muutenkin ajaisi.
Nykyisin bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja pystyy myös asennuspakettien avulla muuttamaan kaasukäyttöisiksi.

Jukka Silvast