Kävelykadun kunnostus viittä vaille valmis

– Kävelykatu on lunastanut paikkansa kaupan keskuksena ja ihmisten kohtaamispaikkana. Se on jalankulkijoille ja pyöräilijöille liikenneturvallinen ja viihtyisä ympäristö, kiteyttää liikenneinsinööri Sanna Välimäki.
Hän astui virkaan Markku Setälän jäätyä eläkkeelle 2012. Vuonna 1977 avattua kävelykatua on uudistettu ja paranneltu vuosikymmenien varrella. Liikennejärjestelytkin ovat nousseet vuosien varrella eri tavoin esille.
– Parhaillaan mietitään, mikä on uuden ravintolarakennuksen rooli Eetunaukiolla. Esiintymislava säilyy entisellä paikallaan, mutta tilaa on hieman entistä vähemmän. Keräämme käyttäjiltä palautetta ja kartoitamme toiminnallisuutta.

Kävelykadun juhlavuoteen ajoitettu viimeisin saneeraus saadaan valmiiksi kesän huipputapahtumiin mennessä. Penkit on uusittu ja kadun kaunistukseksi on rakennettu kukka-asetelmia ja istutettu puita.
Myös valaisimet päivitetään.
– Kävelykadun kuivatusjärjestelyt on rakennettu uudelleen. Kivetystyöt ja muu viimeistely saadaan pääosin valmiiksi ennen kesäsesonkia, Välimäki kertoo.
Pyöräilijöiden toiveita on kuultu.
– Kävelykadulle tulee runsaasti uusia pyörätelineitä. Ne sijoitetaan pääasiassa Eetunaukion tietämille. Nyt tarjolla on teline 400 pyörälle.
Liikennesuunnittelu saa palautetta ja ehdotuksia.
– Esimerkiksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille on toivottu omia kaistoja kävelykatuun. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista jo yksin tieliikennelain takia. Kävelykadulla ei saa rajoittaa kävelijöiden oikeuksia.
Toisinaan nousee keskusteluun myös kävelykadun laajentaminen. Laajentamista on ehdotettu tehtäväksi Puuvillalle päin ja Antinkadun suuntaan, myös BePopin ja Liisankadun katuosuutta on väläytelty laajennussuunnaksi.
– Koska joukkoliikenteen terminaali on kauppatorilla, linja-autojen vaivaton kulku pitää turvata. Kävelykadun laajentaminen vaatii aina liikennevirtojen uudelleenjärjestelyjä, jotta keskustan liikenne saadaan sujumaan.
Cityliikenne alkaa syyskuun alussa, ja Välimäki on tyytyväinen reittipäätökseen
– En lämmennyt ajatukselle, että linja kulkisi kävelykadulla. Nyt reitti kulkee Antinkatua, Isolinnankatua ja koukkaa lähelle Eetunaukiota. Näin liikenneturvallisuus kävelykadulla ei heikkene.
Välimäki kertoo, että kävelykadulla on turvallista liikkua.
– Liikennevahinkoja saati onnettomuuksia ei juurikaan satu. Ihmiset ovat oppineet kulkemaan, ja toisaalta autoilijat osaavat varoa Liisankadun ja kävelykadun risteyskohdassa.

Osa palautteen antajista luottaa liikennesuunnittelun kaikkivoipaisuuteen.
– Meitä on pyydetty tekemään jotakin sille, että kävelykadulla tuulee aina, naurahtaa Välimäki.
Kävelykatua ja muita liikenneasioita koskevaa palautetta odotetaan osoitteessa liikennesuunnittelu@pori.fi

Laajennus Liisankadulle?

Porin liikennesuunnittelun grand old man liikenneinsinööri Markku Setälä teki pitkän uran liikenneturvallisuuden kehittäjänä ja sai muun muassa ensimmäisenä Suomessa poliisin liikenneturvapalkinnon.
Liikennesuunnittelussa riitti työsarkaa. Kävelykadun merkkijärjestelyt, Isolinnankadun ja Vähälinnankadun muuttuneet liikennejärjestelyt ja Linnansillan valmistuminen vaativat työtä. Jo yksin liikennemerkkisuunnittelu ja -toteutus oli iso puserrus.
Autoilijat oppivat uudet järjestelyt yllättävän nopeasti.
– Alkuaikoina jotkut kyllä kurvasivat Yrjönkadulle vanhasta tottumuksesta.
Kaupunkilaisten suhtautuminen kävelykatuun etenkin alkuaikoina oli välillä hyvinkin ristiriitaista.
– Ihmiset eivät välttämättä olleet ihan kartalla. Kävelykatua vastustavassa ja samaan aikaan toisessa, sitä puoltavassa aloitteessa oli samoja allekirjoittajia, naurahtaa Setälä.
Käviksen toiminnanjohtaja Kirsi Sainio-Lehtimäki ja Markku Setälä pohdiskelevat uusia laajennussuuntia.
– Toiveita Liisankadun sulkemisesta välillä Antinkatu– Isolinnankatu nousee aika ajoin ilmaan. Laajennus toisi mielenkiintoisia mahdollisuuksia esimerkiksi Teljäntorin liikkeille, Sainio-Lehtimäki pohdiskelee.
Setälä selvitti virassaoloaikanaan tätäkin vaihtoehtoa moneen kertaan, mutta toteutus tyssäsi.
– Ihmiset ovat tottuneet pääsemään ihan Promenadikeskuksen pääovelle asti. Jos katuosuus suljettaisiin ja muutettaisiin kävelykaduksi, näin ei enää voisi tehdä, pohtii Setälä.
Sainio-Lehtimäki heittää osittaisuuden mahdollisuuden: voisiko kävelykadulla sallia ajoittaisen saatto- ja noutoliikenteen?
– Ehkä me porilaiset olemme tottuneet liian hyvään. Monissa muissa kaupungeissa konserttitaloon ei pääse autolla ihan ulko-ovelle asti, vaan pitää kävellä jonkin matkaa, Sainio-Lehtimäki pohtii.
Setälä ei eläkeläisenä lähde ottamaan jyrkästi kantaa, mutta jättää kuitenkin idean leijumaan.
– Tottahan kaupungin liikennejärjestelyt ovat aina kompromissien summa. Kaupunki kehittyy ja uusia ratkaisuja ja uutta ajattelua tarvitaan.

MAIJU JUNKO

Tuntematon