Kesärenkailla on kovin liukuva kevät

Kesärenkaiden vaihtoaika tai paremminkin sesonki iskee pian rengasliikkeisiin. Pulttipyssy laulaa, rengas vaihtaa omistajaa ja rengashotelleiden asukkaat vaihtuvat.

Milloin se kesärengas täytyy olla auton alla pyörimässä? Yleisesti luullaan, että nastarenkaista täytyy luopua viimeistään 31.3.
Tieliikennelaki sanoo:
”Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä.”
Tämän mukaan tänä vuonna nastarenkaita lain puitteissa saa käyttää ensi maanantaihin saakka.
Joinakin vuosina pelivaraa on keväällä paljon enemmän. Tuon myöhemmän säännön perusteella välillä nastoja saa käyttää joskus vapun tuntumaan – kuten vuonna 2019, kesärenkailla täytyisi ajaa 30.4. tiistaina.

Löytyy pykälästä vielä lisää sallimuksia.
”Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.”

Poliisista kerrotaan, ettei poliisi sakota nastarenkaiden käytöstä kovin herkästi keväällä. Jo pykälien mukaan rajanveto on vaikeaa. Suomi on pitkä maa, lunta voi sataa pitkälle keväälle. Poliisin vertaus on, kun ihmiset kulkevat shortsit jalassa ja nastat rapisevat alla, tilanteeseen puututaan.

Käytössä hieman lisääntyneet kitkarenkaat kelpaavat lain mukaan kesälläkin ajettaviksi.
– Poliisi suosittelee erottelemaan kesäksi kesärenkaat ja muulle ajalle muut renkaat, ylikonstaapeli Teemu Äikäs Lounais-Suomen poliisilaitokselta huomauttaa.
Äikäs viittaa renkaiden ominaisuuksiin. Kitkat kuluvat turhaan kesäkelillä ja menettävät ominaisuuksiaan. Jos nastat revitään vanhoista talvirenkaista, saa niilläkin ajaa kesällä.
– Mutta ajosta tulee sellaista huojuvaa, Äikäs kuvailee seurauksia.

---------------Asiakas reagoi lämpöön--------------------------------

Kansalaiset tutkivat sääennusteita, haistelevat tuulia ja katsovat pihamaalle ennen soittoa rengasliikkeeseen. Vieläkö tulee lunta, joko uskallan vaihtaa kumit?
Myyntipäällikkö Mika Karlsson Lujakumi Oy:stä Porista seuraa sääennusteita hänkin bisneksen kannalta. Ennusteesta kuulemma näkee, milloin myymälässä alkaa sesonki. Asiakas liikahtaa ja innostuu, kun lämpö ulkona nousee.
Samalla kun sesonki alkaa, firman työkirja alkaa täyttymään.
– Yllättävän vähän ennakkoon talvella on varattu pelkkiä renkaanvaihtoja, Karlsson miettii.
Kevään viikot rengasliikkeissä ovat säiden ohjattavissa. Karlsson tietää lain pykälät, mutta hänkin uskoo, että poliisilta löytyy joustoa keväällä, eikä ainakaan huhtikuussa sakkoja kirjoitella nastojen vuoksi.
Rengasteollisuus on keksinyt ”välikelin” renkaan. Michelin toi markkinoille CrossClimate-kattauksen Suomeenkin, jonka ominaisuudet valmistajan mukaan sopivat niin aikaiselle keväälle kuin myöhäissyksylle.
Mika Karlsson sanoo suhtautuvansa uutuuteen Suomessa pienellä varauksella.
– Miten se toimii kesäkelissä, hän aprikoi.
Karlsson tietää, että malli on keskieurooppalaista ajattelua, jossa talven päivät lasketaan yhden käden sormissa muutenkin. Renkaassa on talviliikennöintiin tarvittava luokitus.
Rengasliike ainakin vielä haistelee vastaanottoa. Myös Nokian renkaat, jolla on vastaavanlainen malli valmistuksessa, mutta ei Suomessa vielä myynnissä.

Jukka Silvast