Kova kattaus Risten radalle

Niko Sipilän johtama ryhmä kisaa 32 muun joukkueen kanssa Suomen parhaan jokamiesluokan joukkueen tittelistä Kokemäen Risten radalla viikonvaihteessa.
Niin tapahtuman järjestelyjen moottori, Kokemäen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Sinikka Aatrakoski kuin kuljettajana viikonvaiheessa toimiva Sami Prinkkala uskaltavat sanoa, että nyt Kokemäelle kokoontuvat Suomen parhaat kuljettajat ja kovimmat autot.
He perustelevat tätä joukkuekilpailun arvostukseen valtakunnassa. Mukaan tulee noin 330 kuljettajaa omine autoineen. Ja kalusto kuulemma on arvostuksen mukaista.

Sipilä, Prinkkala ja autonrakennuksen expertti, kisakuski Petri Takku avaavat hieman jokkisauton sisintä. Autot yleensä rakennetaan uusiksi alusta loppuun jokkissääntöjen puitteissa. Korista täytyy tunnistaa tuotantomalli.
Tuntuu, että kori olisi sivuseikka, mutta näin se ei ole. Autoon pitää saada suotuisa painojakauma.
Sami Prinkkalan Fiat 133 potkii aikoinaan rallimaailmassa statusta hankkineen Fiat Mirafiorin moottorin voimin. Siitäkin valittiin se pitkäiskuinen versio.
– 180 hevosvoimaa, miehet tietävät tarkat tehot.
Takku sanoo, että moottorimalli on paras jokkisautoon sopivista. Kun siihen istutetaan moottoripyörän kaasuttimet, tehonoton perusteet on luotu. Mitä moottorin sisältä on sitten muutettu, on luku sinänsä. Salaisuuksia kuulemma ei avata. Voimasiirto usein muokataan täysin uusiksi vakiosta.
– Jokkisautot kiihtyvät nollasta 100 km/h -nopeuteen viidessä sekunnissa, Niko Sipilä muistuttaa autojen luonteesta.
Useimmat ajokit etenevät lähtökiihdytyksen keula pystyssä.
– Lähtöpainotteinen kilpailu, Takku lisää.
Jokkisauton rakentelussa tietyillä merkeillä on etunsa, ja pienet takamoottoriset Fiat-mallit menneiltä vuosikymmeniltä menestyvät yhä, vaikka paljon on kokeiltu muutakin. Myös VW:n Kupla etenee hyvin.
– Uudemmat autot ovat usein etuvetoisia, Petri Takku harmittelee tuoreen kaluston miinuksia.
Hän heittää, että kotona varastolla on Mirafiorin koneita vielä tulevaisuuttakin varten. Ja voihan sopivaa kalustoa hakea vielä ulkomailtakin tarvittaessa.
Jokkisautoilu on suomalainen laji auton myyntivelvoitteineen. Jokaisen autonomistajan täytyy luopua autostaan 1 400 euron hinnalla. Jos tulee useimpia ostotarjouksia samasta autosta, arvonta ratkaisee ostajan.
– Suurin osa Team Kuhmuset -ryhmän autoista lähtee käsistä, Sami Prinkkala ennakoi kisojen alla.
Kokemäeltä on kaksi joukkuetta ensimmäisen kerran historiassa. Toisena ajaa Team Koivukari. Satakunta on yksi jokkisharrastuksen vilkkaimpia alueita. Laji lähti aikoinaan liikkeelle Porista, teollisuushallin pihasta.
JM SM-liigakilpailu ajetaan 26.–27.8. Risten radalla. Puheenjohtaja Sinikka Aatrakoski huomauttaa, että seuralla on vuositasolla kaksi isoa kilpailua, joista tuotto täytyy ottaa menojen katteeksi. Seura on kunnostanut SM-kisaa varten rataa kymmenillä tuhansilla euroilla.

Tapahtumasta tulee Kokemäen kesän suurimpia, ellei suurin, sillä organisaatio on varautunut vastaanottamaan arvioidut 1 500–2 000 katsojaa, 1 400 varikolle tulevaa henkilöä ja 330 kuljettajaa.
Lauantaina alkaen kello 9 ajetaan yli 140 lähtöä ja sunnuntaina klo 10 alkaen runsaat 80.

Jukka Silvast