Kuka tietää tulevaisuuden autojen käyttövoiman?

Älykäs auto – ihmistä varten -tapahtuma Porissa kokosi liikennealan vaikuttajia keskustelemaan muun muassa tulevaisuuden trendeistä, älyautoilusta ja vaihtoehtoisista energiamuodoista.
Autoalalle tämän tästä pullahtaa kohuaiheita, kuten viimeksi uutiset Saksan jyrkästä kannasta diesel-autoiluun ja Kiinan sähköautolinjauksesta. Kiinan sanottiin keskittyvän vain sähköautojen valmistukseen.
Autoalan Keskusliiton AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoi kysyneensä viime viikolla kiinalaiskollegoiltaan kansainvälisillä automessuilla, mistä on kysymys.
– Kiinalla ei ole mitään aikajännettä koskien sähköautolinjausta, Rissa korostaa.
Rissan mukaan sähköautojen valmistuksessa tärkeä viesti on suurkaupunkien ilmansaasteongelman torjuminen. Kiinalaiset valmistavat vuosittain noin 20 miljoonaa autoa, omia merkkejä ja muillekin kansainvälisille autontuottajille. Rissa sanoo, ettei hän saanut siihen vastausta, valmistautuuko Kiina parhaillaan globaaliin, kilpailukykyiseen sähköautotuotantoon, kunhan markkinat alkavat vetää.
Rissan mielestä kehitys autoalalla on nopeaa, ja markkinoille soisi annettavan aikaa kehittyä itsellään. Ajoneuvojen tulevaisuuden käyttöenergiastakaan ei ole mitään varmuutta.

Saksan diesel-kohu taas Rissan mielestä liittyy Saksan vaalivuoteen, eivätkä kaikki usko diesel-rajoituspuheiden toteutuvan koskaan. Typen oksidi -päästöistä vaatimukset koskettelevat diesel-autoja, mutta Rissa itse näkee, että Suomessa dieseleillä ajetaan ainakin 30 vuotta eteenpäin. Jos E5- ja E6 -normit täyttävät moottorit otetaan käyttöön laajemmin, Rissan mukaan ei ole mitään ongelmaa typen oksidien kanssa. Ja CO2-päästöt dieseleissä ovat jo nyt 15–20 prosenttia bensiiniautoja pienemmät.
– Keskustelulla on tehty paljon hallaa vanhempien diesel-autojen suhteen. Kuluttajalle täytyy olla erilaisia vaihtoehtoja tarjolla. Ja diesel on todella järkevä vaihtoehto.

Autonomisesta autoilusta vallitsi paneelikeskustelussa erilaisia näkemyksiä. Jos eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) uskoo itseohjautuvan autoilun toteutuvan Suomessakin, Pekka Rissa epäilee.
– En usko, että näitä nähdään 30 vuoteen. Ei tule Suomeen liikennetasolle, Rissa sanoi.
Hän huomautti, että hiek

kateiden maassa Suomessa autot eivät osaa kulkea itsenäisesti, eikä valtiolla ole rahaa sorateiden päällystämiseen. Tekniikan olemassaoloa hänkään ei kiistä.

Älypitoisia kuljettajaa avustavia toimintoja asennetaan autoihin jo nyt vauhdilla.
Ari Jalonen huomautti, että Suomi voi olla liikennerobottiteknologiassa aivan edistyksen kärjessä, minkä lakitermistökin mahdollistaa.
Lauantain tapahtumassa esiteltiin myös laajalti vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävää uutta autokalustoa, kuten sähkö, kaasu- ja hybridiautoja.

Jukka Silvast