Kuluttaja ongelmissa öljyviidakossa

Autotekniikan koulutusvastaava Timo Korpi WinNovasta myöntää, että moottoriöljytarjonta on viime vuosina räjähtänyt käsiin. Jos oli takavuosikymmeninä vain Esso, Mobil, Shell ja Castrol muutamine laatuineen, tänään esimerkiksi nettisivustot tarjoavat pelkästään merkkejä ison nipun laatuluokista puhumattakaan.

Koulutusvastaava Korpi sanoo, että öljyvalinnoissa täytyy luottaa autonvalmistajan suosituksiin, jos löytää sen tärkeän laatuvaatimusmerkinnän ohjekirjasta tai muista tiedostoista.
– ACEA-luokituksen kautta valinta menee. Autonvalmistajilla on tähän omat tyyppimerkintänsä.
Jos auton tiedoissa mainitaan viskositeetti, se ei yksin enää riitä. Mutta kun purkissa lukee oikea ACEA-luokituksen koodi, merkillä ei pitäisi olla väliä.
Korpi sanoo merkkikirjosta, että jos öljynvalmistaja tarjoaa autoon koodeiltaan sopivaa öljyä, täytyyhän sen sopia hintaa katsomatta. Öljynvalmistajalla on vastuunsa.
– Öljyn täytyy vastata vaatimuksia. On öljyillä varmaan laatuerojakin, hän sanoo.
Korpi mainitsee, että hiukkassuodattimella varustetut diesel-autot ovat erityisen tarkkoja öljyistään.

Nettikaupassa esimerkiksi voiteluaineiden hintahaitari tietyn tyypin moottoriin vaihtelee isosti ja tarjonta on runsasta. Voisi kuvitella, että tarjonta puskee tavaraa etenkin yksittäisille kuluttajille, kotiverstaisiin harrastajille ja puoliammattilaisille. Korjaamoissa voi olettaa öljymaailman olevan tekijöiden hallussa.

Timo Korpea askarruttavat tämän päivän huoltosuositukset, jotka nostavat öljynvaihtovälit vaikkapa 30 000 kilometriin.
Vuosihuolloissa usein kilometrirajoja pilkotaan, mutta hänen korvaansa esimerkiksi edellä mainittu vaihtoväli tuntuu pitkälle.
– Autoistaan välittävät usein tekevät välihuollon, hän sanoo.

Johtaja Kristian Kiilasmaa Liinaharjan AD-Autopiste Oy:stä sanoo hänkin, että nykyajan öljymaailma on mennyt paljon aiempaa monimutkaisemmaksi. Joidenkin automerkkien uusiin malleihin vaaditaan muista poikkeavia laatuja.
Eri viskositeetti-arvoja sisältävien öljyjen sotkemista hänen mielestään ei pitäisi sitäkään tehdä, mutta parempi sekin kuin öljyttä ajaminen.
– Edes toisen merkkistä öljyä ei pitäisi sekoittaa toiseen lisäystilanteessa. Aina vanha öljy ensin kokonaan pois, porilainen yrittäjä sanoo.
Kiilasmaa myöntää, että omassakin varastossa pidettävien öljylaatujen kirjo alkaa olla turhan laaja.
– Mutta jos asiakas vielä toivoo öljyä, joka autossa on ollut ennen ja se on toiminut eikä meillä ole, noudamme ja vaihdamme sellaisetkin asiakkaan autoon. Saamme erikoisemmatkin laadut huoltamollemme tunnissa.

Jukka Silvast