Myytit vaivaavat biokaasuautoilua

Ville Sipponen Gasumilta myöntää, ettei biokaasulla ajaminen lisäänny, ellei kaasunjakeluverkosto tihene. Vaikea Porissakin on biokaasulla toimivia ajoneuvoja myydä, jos lähin tankkauspiste on Tampereella.
Paineita on asetettu nimenomaan valtio-omisteiselle Gasumille. Jos tulee asema kevääksi Poriin, sitten pitääkin ajaa jo Tampereelle, Forssaan tai Turkuun.
Yhdellä kaasutankkauksella ajaa keskimäärin 300–400 kilometriä. Autoissa on aina bensiinivaihtoehto rinnalla, joten kaasun varaan kukaan ei jää.

Lähes samaan hengenvetoon hän sanoo, että kaasukäyttöisiä autoja vaivaavat ennakkoasenteet – myytit. Niitä ovat muun muassa polttoaineen turvallisuus ja hinta, verotus sekä auton hankintahinta.
– Ne täytyy ampua alas.
Gasumin kyselyssä 51 vastanneista ei tiennyt, että kaasulla kulkevia autoja on jo ylipäätään olemassa.
Sipponen sanoo kaasuautoista kaikkein kiinnostuneimpia olevan hiilineutraaliin olotilaan tähtäävien kuntien organisaatiot.
Biokaasulla/bensiinillä käyvät autot maksavat lähes saman kuin bensiiniautotkin. Biokaasu polttoaineena on selvästi bensaa halvempaa – ensi kuun alusta kaasun litrahinnaksi muutettuna hinta on 69 senttiä. Muuten kaasua myydään kiloina.

Sipponen kertoo, että yhtiön tavoitteena on rakentaa 35 uutta jakelupistettä kymmenen seuraavan vuoden aikana – kuusi nousee ensi vuonna. Tällä hetkelle on 24 asemaa.
– Vaikea on tilata uutta autoa, jos ei ole dataa tankkausasemista edessä, hän heitti ja viittasi Porin ja Satakunnan tilanteeseen.

Eri maahantuojien uusia ja käytettyjä kaasuautoja oli esillä viime viikolla Huittisissa, Porissa ja Kankaanpäässä.
Kiertueen puuhamiehenä toiminut Manu Hollmén ProAgria Länsi-Suomesta tiivisti biokaasuautojen edut edulliseen ajamiseen ja ympäristöystävällisyyteen. Kolmas ulottuvuus liittyi maaseudun työpaikkoihin. Mädättämällä synnytettävä kaasu liikennepolttoaineena on tänään ainoa kaasun kannattava käyttökohde. Kaasu pitäisi pystyä myymään autoilijoille.
Hänen mielestään Gasumin jakeluverkkoa voisi täydentää yksityisten kaasuntoimittajien kaasulla. Tämä toisi Suomeen töitä.
Tapio Meri Porin Seudun Vihreistä käväisi paikalla aidosti kaasusta kiinnostuneena.
– Olen ihmetellyt, miksi tämäkin tulee Suomeen näin myöhään.
Meri valitsisi kaasutekniikan autoonsa ennen sähköä tai bensa/sähköhybridiä.
– Ensin silti valitsisin polkupyörän, hän heitti lopuksi.
Pääkaupunkiseudulla vaikuttava, kiertueen mukana kulkenut Arto Rautevaara on erikoistunut kaasujärjestelmien asentamiseen bensiinikäyttöisiin käytettyihin henkilöautoihin. Hän kertoi asennuksen verraten helpoksi ja hinnan laitteineen maksavan noin 2 500 euroa.
– Ajan 35 000 kilometriä vuodessa ja järjestelmä säästää rahaa 2 500 euroa vuodessa.

Jukka Silvast