Onko turismi Pori-lentojen seuraava vahva tukijalka?

Reittilennot Porista Helsinkiin ja takaisin alkavat helmikuussa. Paljon on pohdittu, miten maakunnan teollisuuden ja muun yritysmaailman edustajat saadaan lennoille ja siiville.
Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Marko Mikkola heittää peliin toisen ulottuvuuden.
–Pitäisi pohtia, voisiko lentoreittiä hyödyntää turismin kulmasta. Helposti turismin kautta tulee suurempia käyttäjävirtoja kuin pelkästään yrityselämästä, hän sanoo.

Lapin matkailu- ja lentomarkkinoita tunteva, Satakuntaan viime keväänä saapunut Mikkola kuuluu tuoreena jäsenenä myös Satakunta Siiville -projektin ohjausryhmään.
–Ei tästä ajatusmallista ole paljon puhuttu. Voisihan sitä ajatella, että Helsingistä tulisi väkeä tähänkin suuntaan. Tässä olisi Porin seudun matkailua edistävälle MAISA:lle pohdittavaa. Turismi on kuitenkin kasvava elinkeino.

Olkiluoto 3:n rakentamisen ollessa kiivaimmillaan lentoliikennettä myös markkinoitiin Rauman seudulla, ja rakennettiin yhteyksiä Porin kautta maailmalle. Tulos jäi Mikkolan mukaan silloin hieman laihaksi.
Satakunta Siiville -projektiryhmässä tuolloin pohdittiin, että Raumalta tuleva liikenne voisi olla se puuttuva määrä lentomatkustajia.
Tuorein reittisuunnitelma Porin kaupungin ja virolaisen Airest AS:n kesken pitää sisällään aamun klo 7.30 lennon Porista ja takaisin Helsingistä kello 17.30.

Marko Mikkola näkee, että kun alueelta halutaan lähteä Helsinkiin, pääsääntöisesti myös halutaan jatkolentoyhteys eteenpäin maailmalle. Silloin sujuva jatkolentomahdollisuus on kilpailuetu.
Haasteensa on siinäkin, kun Porin lentoreitti ehti olla hiljaa jonkin aikaa.
– On tämä Raumalla myös psykologinen asia. Jos pitää mennä etelään, on vaikea ajatella lähteväksi ensin toiseen suuntaan, hän heittää.

Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen kertoo, että edellisen lentoyrittäjän kanssa rakennettiin yrittäjäjäsenille oma hinnoittelunsa. Sarjalipun hintoja pystyttiin soveltamaan myös yksittäisiin matkoihin. Tarkemmin markkinointitoimia uudessa tilanteessa ei ole mietitty.
– Sopimustakaan ei ole vielä tehty ja haluamme tutustua uuteen operaattoriin ensin. Tottakai haluamme markkinoida liikennettä.
Kivinen kuvaa Satakuntaa keskimääräistä vahvemmaksi teollisuusalueeksi, jolle lentoliikenne on myös imagokysymys. Hän myös tunnistaa tulevaisuuden kuvasta, että digitaalisuus yhteydenpidossa ja yritysten tehokkuusajattelu eivät suosi matkustamista, eikä myöskään työtekijöiden jaksaminen.
Mutta jos lentoliikenne ei lähdekään vetämään, vaihtoehtojakin pitää pohtia.
– Maailmalla on esimerkiksi 25-paikkaisia busseja lepo- ja työtiloineen. Toki hinnoittelu on erilainen kuin tavallisessa linjaliikenteessä.
Sopimus lennoista Porin ja Airest AS:n kanssa tehdään vuoden 2016 loppuun saakka. Liikennöintiaika on helmikuusta kesäkuun puoliväliin ja syyskuusta joulukuun loppuun.

Jukka Silvast