Oppilaat korjasivat auton huutokaupattavaksi

Autona vuoden 2012 mallin Ford Fiesta 1,6-litraisella turbodieselillä ei ole tietenkään mikään harvinaisuus, mutta autoalaa opettavalle WinNovalle auton myyntitapa on lajinsa ensimmäinen – myydään tarjousten perusteella.
– Auto on messuosastomme vetonaula ja kokeilemme, miten se menisi kaupaksi näin, autotekniikan koulutusvastaava Timo Korpi sanoo.
Fiesta hankittiin viime syksynä Poriin opetuskäyttöön Autovahinkokeskuksen autorivistöstä. Vasen etukulma oli ajettu kasaan – puskuri, ajovalot, pyörän ripustukset, lokasuoja ja turvalaitteet turvatyynyineen olivat vahingoittuneet. Myös tuulilasi vaihdettiin.
– Turvalaitteet muodostavat tämän luokan autossa korjaussummaan ison lisän. Siksi sellaisia autoja menee helposti lunastukseen. Turvatyynyjen vuoksi jouduimme vaihtamaan kojelaudan kokonaan. On se iso työ, Korpi kertoo.

Toisen opintovuoden oppilas, porilainen Juha
Matilainen osallistui paljon purkutöihin ja hieman kasaamiseenkin. Kaikkiin työvaiheisiin hän ei päässyt mukaan kurssiaikataulujen vuoksi.
– Pienet vedotkin korille tehtiin. Mutta ei auton korjaaminen kovin vaikeaa ollut, välillä vain täytyi opettajalta pyytää apua.
Autopeltisepäksi vuoden 2018 aikana valmistuvalla ja ajokortti-ikää lähestyvällä Matilaisella on vahva autotausta ja kädentaidot hallussa. Hän ajaa kilpaa Jokamies-luokassa. Omassa siviili-Golfissa myös on pientä laittamista.

Koulutusvastaava Korpi sanoo, ettei myyntiin tulevalle autolle voida antaa takuuta, mutta samat ehdot pätevät kuin korjaamomaailmassakin.
– Katselin netistä, niin vastaavan auton hinta liikkuu kymppitonnissa.
Fiestan kanssa touhunneet opiskelijat käyvät 3-vuotista koulutusohjelmaa autokorilinjalla. Oppilaita autotekniikan linjoille WinNovassa on riittänyt hyvin. Raumalla opiskellaan yhdellä linjalla, Porissa aloittaa vuositasolla kaksi 18 oppilaan ryhmää. Toinen lähtee opiskelemaan ajoneuvoasentajaksi, toinen autokorin korjaajaksi.

Koulutuspäällikkö Kari Toivonen korostaa, että vaikka oppilaat korjaavat asiakkaiden ajoneuvoja maksua vastaan, asian ydin on oppilaan koulutuksessa. WinNova ei kisaa vapaiden markkinoiden korjaamojen kanssa huolimatta varsin maltillisesta tuntihinnoittelusta. Enemmänkin asetelma on yhteistyöhakuinen, sillä oppilaat tekevät korjaamoalan yrityksissä työssäoppimisen jaksoja, eli yhteistyön täytyy toimia.

Toivonen sanoo, että autolinjoilta valmistuville löytyy töitä hyvin tässä ajassa.
– Seuraamme tätä hyvin tarkasti. Työllistyminen on hyvää. Monet saavat työsuhteita jo työssäoppimisen aikana. Oppimisjakso on oppilaalle käyntikortti ja helpottaa työnsaantia, jos hoitaa harjoittelunsa hyvin.

Autotekniikan opiskelijat antavat messuilla myös työnäytöksiä, kuten samentuneiden ajovaloumpioiden lasien kiillotusta.
WinNovalla oppilaitoskokonaisuutena on laaja näyttelytarjonta metsäalan koneista erilaisiin simulaattoreihin.

Jukka Silvast