Ruudussa liian lennokkaita projekteja

Misfit Garage, Wheeler Dealer, Monkey Garage... Autoista kiinnostuneet iskevät silmänsä usein kyseisen kaltaisiin ohjelmiin, joissa auto ostetaan, kunnostetaan pajalla ja myydään – voitolla tai epäonnistuen. Ja aina on pajalla kiire päällä.
Kiireen omassa ympäristössään myöntää myös Liinaharjan Autopiste Oy:n johtaja ja yrittäjä Kristian Kiilasmaa, mutta tv-ohjelmia hän pitää pikemminkin show’na, jossa realistisen korjaamoyrittämisen kanssa on vain vähän tekemistä. Projektit etenevät liian lennokkaasti.
Kristian Kiilasmaa hymyilee ja heittää perään, että varmaan tv-sarjoissa näkyvien korjaajien lisäksi taustalla moni muukin tekee näitä projektiautoja. Onhan kiire.
– Ne, joita ei kuvissa näy lainkaan.

Hän sanoo itsekin katsovansa ohjelmia – millaisia ajokeista syntyy ja miten ne tehdään.
– En juuri vinkkejä hae työhöni, hän tarkentaa.
Kiilasmaa naureskelee englantilaissarjan Wheeler Dealerin toimintaa, jossa eurooppalaisia klassikkoautoja korjataan.
Päähenkilöt tekevät myös osien ostosmatkoja maailmalla, ja myyvät sitten auton olemattomalla voitolla.
– Realismi puuttuu kokonaan. Todellisuudessa ajan käyttöä ei näytetä julki.
Kiilasmaan monimerkkikorjaamo Porissa keskittyy huoltoihin ja korjauksiin.
– Kiire kuuluu täälläkin kuvaan. Asiakas sen kiireen asettaa, Kiilasmaa juttelee.
Hän sanoo, että Kehä 3:n ulkopuolella ihmiset kuitenkin liikkuakseen tarvitsevat auton käyttöönsä, ja pajalla se saisi viipyä mahdollisimman vähän.

Kolme asentajaa työllistävä yrittäjä pohtii, että ohjelmien kaltaisen bisneksen tekoon Suomessa yritysluontoisesti on kovin vähän saumaa.
– Onko ostajiakaan autoille, hän miettii.
Suomessa on tilaustyöpajoja ja Kiilasmaan mukaan autohuutokaupatkin nostavat päätään, kuten hiljan American Car Show’n yhteydessä.

Omaksi ilokseen projektiautoja Kiilasmaa toki tekee, vaikka myöntää ajan olevan kortilla. Omassa tallissa vuoden 1967 Ford Mustang on työn alla. Alusta on jo kuulemma kunnossa.
– Ulkokuori saa olla ruma vielä tämän kesän.
Hän ajelee silloin tällöin myös vuoden 1961 Morris Mini -farmarilla.
– Tein sen metsäraadosta.
Silti hän antaa ymmärtää, ettei kunnostusprojekteista ole liiketoiminnaksi.

Kiilasmaan yritys aloitti vajaa vuosi sitten uusissa, omissa tiloissa Länsi-Porin Prisman tuntumassa.
– En olisi lähtenyt vuokralle lainkaan. Ja halusin toimitilat samalta suunnalta kuin missä edellinenkin korjaamo oli.
Hänen mukaansa omistustila on järkevämpi ratkaisu kulujen suhteen.
– Oikeastaan kävi tuuri, että tämä paikka löytyi.

Sähköautoille hän ei tehnyt vielä erillistä korjaustilaa, vaikka tietää hybrideiden jo tekevän kovasti tuloaan korjaamomaailmaankin. Muutoinkin sähkövikoihin liittyvien töiden voi ennakoida kasvavan koko ajan.

Jukka Silvast