Silja Serenade sai täydellisen faceliftin RMC:n telakalla

”Laivoilla ei oikeastaan ole elinkaarta, vaan ne ovat kuin taloja. Jos pidät hyvää huolta, voi laiva pysyä liikenteessä jopa sata vuotta. Mutta jos lyöt huoltotyöt laimin, voidaan laiva ajaa hyvinkin pian viimeisen kerran hietikolle.”
Edellä olevat sanat lausui Helsingin ja Tukholman välillä liikennöivän m/s Silja Serenaden konepäällikkö Jari Simpura. Oli silkkaa sattumaa, että Masa Yardsin Turun telakalla valmistettu 203-metrinen alus oli tehnyt ensimmäisen reittimatkansa päivälleen neljännesvuosisata aikaisemmin.
Simpuralla oli tärkeä rooli, kun Silja Serenade sai kahden työntäyteisen viikon aikana täydellisen faceliftin RMC:n (Rauma Marine Constructions) telakalla Raumalla.
Konepäällikön tehtävänä oli valvoa hotellipuolen muutostöitä.
– Töitä tehtiin käytännössä yötä päivää. Laivan kaikki 60 delux-hyttiä uusittiin täydellisesti lattiasta kattoon asti, Simpura tiivisti.

Kun Silja Serenadea esiteltiin viime keskiviikkona medialle, oli järjestys laivalla äkkiä katsoen hyvinkin kaoottinen. Töitä telakan puolesta johtaneen tuotantojohtajan Markku Uusitalon mukaan kaaos oli kuitenkin hallittua.
– Muutaman kuukauden valmistelutyö kantaa nyt hedelmää ja työt etenevät juuri siinä järjestyksessä ja aikataulussa, mitä on sovittukin. Laivalla on töissä noin tuhat ihmistä, joista jokainen tietää oman paikkansa täydellisesti, Uusitalo vakuutti.
Viikko sitten tuntui vielä enemmänkin kuin vain pieneltä ihmeeltä, jos Serenade pääsee lähtemään Raumalta sunnuntaina merelle, mutta aikataulu piti. Maanantaina alus otti jo matkustajat Helsingistä ja starttasi kohti Tukholmaa.

Tuotantojohtaja Markku Uusitalon mukaan Silja Serenaden uudistustöillä oli iso merkitys RMC:lle ja ennen kaikkea raumalaiselle meriteollisuudelle.
– Viimeistään nyt tiedetään, että Raumalla pystytään edelleen tekemään tämän alan vaativia teknisiä töitä. Entinen telakan väki pääsee nyt näyttämään osaamistaan alihankkijoiden kautta. Tuhannesta projektissa mukana olleesta työntekijästä ainakin kolmannes on ollut joskus töissä Rauman telakalla, Uusitalo kertoi.

Ennen Silja Serenadea RMC on tehnyt uudistustöitä monitoimimurtaja Fennicaan, öljyntorjunta-alus Louheen ja jäänmurtaja Otsoon. Heti Serenaden jälkeen Raumalle tulivat Fennica ja sen sisaralus Nordica perusvuosihuoltoon. Laivoista otettiin offshorevarusteet pois ja tilalle pistettiin jäänmurtamiseen tarvittava tekniikka.
– Emme ole vielä tehneet Tallink Siljan kanssa sopimusta Silja Symphonyn uudistustöiden tekemisestä Raumalla, mutta sille on jo varattu kalenterista ikkuna ensi tammikuulle, Markku Uusitalo paljasti.
– Virallista sopimusta ei ole allekirjoitettu, mutta olisin yllättynyt, jos emme tulisi tänne myös Symphonyn kanssa. Ison aluksen telakoiminen vaatii ison altaan, eikä vastaavia juuri lähialueelta löydy. Meille on tärkeä asia, ettei katkosta tule liian pitkä, Serenaden uudistustöitä varustamon puolesta johtanut Pasi Väänänen komppasi.

Laivojen peruskorjausten ohessa RMC:n telakalla on rakennettu Arabiemiraatteihin tilattua jalkapallokentän kokoista kelluvan viihdekeskuksen pohjaa, jonka lastaus kohti määränpäätä alkaa joulukuun puolivälissä. Jatkossa Raumalle on lupa odottaa myös merivoimien alusten huoltotöitä.
– Meillä on Millogin kanssa raamisopimus laivojen huollosta ja Merivoimien kanssa neuvotellaan myös uusien laivojen rakentamisesta, tuotantojohtaja Markku Uusitalo paljasti.
– Teimme tarjouksen myös Paraisten ja Nauvon väliseen liikenteeseen tulevan Finferriersin hybridilautan rakentamisesta, mutta työ meni ikävä kyllä Puolaan. Meille se oli iso pettymys, myönsi Uusitalo.

ASKO TANHUANPÄÄ

Tuntematon