SM-pokaalit jaossa Honkajoella

Kun J-P Rajala on kiertänyt toisaalla Euroopassa isommissa kisoissa, kotimaan karkeloissa ollaan edetty tasaisissa merkeissä. Jopa niin, että Honkajoella 19.9. SM-ajojen finaaleissa ratkeaa paljon.
Vain SRC-luokan Jarno Kukkola on varmistanut kultamitalin, kunhan vain osallistuu ajoon. Muut mitalit ovat ratkaisematta.

Tapahtumassa lauantai sisältää noin 45 lähtöä alkaen kello 11. Lähes tauotta edetään aika-ajoista finaaleihin.
Rallicross-tapahtuma on ensimmäistä kertaa Honkajoen Moottorikerhon käsialaa. Vaikka Pesämäessä on aiemminkin ajettu, kisojen järjestäjä on ollut aina jokin muu kuin paikallinen kerho.
Ratamestari Marko Ylinen sanoo, että rataa on hiottu katsojaystävällisempään sekä turvallisempaan suuntaan.
– Katsomoa on parannettu korjaamalla ja asentamalla 2,5 kilometriä lankkua. Katsomon turvaksi on asennettu turvaverkkoja.
Katsomo tarjoaa näkymälä lähes koko 1070 metriä pitkälle radalle. Yksi katveessa oleva mutka tuotaneen jättitaulun välityksellä nähtäville.
Jos kilpailu sinällään tuo paikalle jo 1 000 henkilöä, maksavia katsojia arvioidaan olevan lisäksi 2 000–3 000. 2 000 hengen yleisöön järjestäjät ovat jo tyytyväisiä.

Sarjojen autokalusto on vielä SM-tasolla kirjavaa, eikä tehdaskutoisia ajokkeja ole. Ainoa tehtaan tuotantotasoon yltävä on Marcus Grönholmin pojan Niclas Grönholmin ajokki, jolla hän myös johtaa Super Car -sarjaa. Muuten ajokit rakennetaan kotipajoissa.
Autokrossi-sarjassa ajetaan pääsääntöisesti Toyota MR2 -malleilla, SRC-luokan ajokit pääsääntöisesti perustuvat Volvon tekniikkaan, jota pidetään helppohuoltoisena ja varmana. Super Car -ajoneuvot ovat tiukimmin kiinni autonvalmistuksen alkuperässä ja malleissa.
Honkajoen ajot on SM-sarjan viides kilpailu ja samalla kauden viimeinen.

– Lauantain kisapäivä päättyy vielä iltabileisiin bändeineen, Marko Ylinen lisää.

Jukka Silvast