Uudet kuviot tutuiksi ajamalla

Jari Kaari istuu Porin linja-autoasemalla reittiliikennebussin ratissa. Hän on saapunut puoliltapäivin Kankaanpäästä ja iltapäivällä olisi tarkoitus lähteä takaisin. 
– Tämä oli minulle ensimmäinen kerta tällä reitillä. Täytyy nyt tutustua reitteihin, että osaan tarvittaessa tulla vaikka tuuraamaan, Kaari juttelee.
Hänen yrityksensä Jari Kaari Oy osti heinäkuun alussa koko Veolia Transport West Oy:n toiminnan. Kaupassa Kaaren yrityksen automäärä yli kaksinkertaistui ja hänestä tuli samalla myös reittilinjojen liikennöitsijä.
– Meillä on nyt Satakunnassa Pori–Seinäjoki -linja ja osa Pori–Kankaanpää -linjoista. Pohjanmaalla reittejä on useita, hän kertoo.
Lisäksi yritys hoitaa koululaiskuljetuksia ja muuta kuntien ja Kelan ostopalveluliikennettä busseilla ja takseilla. Myös tilausajoja ja valmismatkaliikennettä ajetaan.  Kaupan myötä yrityksellä on nyt 33 autoa. Myös koko yrityksen henkilökunta siirtyi kaupan mukana uudelle omistajalle. 
Vähitellen kaikki Veolian väreissä olevat autot saavat kylkiinsä Jari Kaari Oy:n teippaukset.

Nykyään Teuvalla asuva Jari Kaari syntyi Ruotsissa. Perhe muutti Poriin vuonna 1976. Jari lähti peruskoulun jälkeen Siikaisiin ammattikouluun ja Pohjanmaa alkoi vetää puoleensa.
– Lähdin Pohjanmaalle kesätöihin jo 15-vuotiaana. Suku on sieltä kotoisin ja sieltä sai hyvin töitä, hän kertoo.
Armeijan aikana Vaasassa hän ajoi rekkakortin. 
– Vuoteen 2002 asti ajoin rekkaa. Ensimmäisen taksiliikenneluvan sain 2003. Siitä se sitten alkoi, kaksi vuotta myöhemmin hankin ensimmäisen linja-autoni. Pikkuhiljaa toiminta on laajentunut.
Veolian toiminnan ostaminen lähti liikkeelle helmikuussa. Veolian palveluksessa ollut tuttava otti yhteyttä ja kysyi, olisiko Kaari kiinnostunut. 
– Ajattelin ensin, että en yksin lähde näin isoon hankkeeseen. Löysin kumppanin, mutta hän vetäytyi viime hetkellä. Lähdin sitten kuitenkin yksin vetämään tätä. 
Reittiharjoittelun lisäksi Jari Kaari pohtii linja-autovarikkojen sijaintia. 
– On järkevää, että myös Porissa on varakalustoa.
Jarin isä Keijo Kaari on porilainen liikennöitsijä. Isä ja poika ovatkin yhdessä hankkineet osan uudesta hallista Turuntien varrelta Tiiliruukista. 
– Myös veljeni Hannu tuli minulle töihin. Hänen aiemmassa työpaikassaan Porissa alkoivat yt-neuvottelut, joten näimme siinä tilaisuuden, Jari kertoo. 

Linja-autoliikenne on muuttunut viime vuosina rajusti, kun kilpailuun on tullut mukaan halpabussiyhtiöitä. Jari Kaari näkee ne kuitenkin positiivisessa valossa.
– Ihmiset ovat taas alkaneet kulkea bussilla. Nuoret oppivat ajamaan linja-autolla ja ehkä perheen toinen auto jää hankkimatta, hän pohtii.
– Kun halpabussi tuo ihmiset isosta kaupungista toiseen, he jatkavat siitä maakuntaan pienempien yhtiöiden reittilinjoilla. 
Kaaren mielestä halpabussit tulivat ”piristämään” linja-autobisnestä viime hetkellä.
– Alalla alettiin olla liian rutinoituneita. Kaikki tehtiin kuten ennenkin ja matkustajamäärät laskivat. Nyt meidän kaikkien on katsottava asioita uusista näkökulmista.

Haastattelun jälkeen Jari Kaari kurvaa bussilla lähtölaituriin. Hän kertoo ajavansa vuoron Kankaanpäästä Poriin vielä seuraavanakin päivänä.
– Tykkään olla tien päällä. En halua mitenkään itseäni nostaa, vaan olen asiakkaiden kanssa tekemisissä siinä missä ennenkin, hän sanoo.

 

Sanna Jääskeläinen