Viittäkymppiä potkulaudalla

Jos Matti Pesälä niin haluaisi, saisi hän poliisin Rauman Nortamonkadulle sijoitettujen nopeuskameroiden kuvia tarkastavan väen hieraisemaan silmiään vielä toisenkin kerran. Kyseisessä paikassa on neljänkymmenen kilometrin nopeusrajoitus, mutta Pesälä päästelee kulkupelillään yli kymmenen kilometriä kovempaa tuntivauhtia.
Erikoiseksi tilanteen tekisi se, että Pesälän alla on kesällä potkulauta ja talvella mies etenee polkukelkalla.
– Ylläksellä kelkkavauhti on parhaimmillaan ollut poliisin tutkalla mitattuna jopa 70 kilometriä tunnissa, mutta kyllä tasajäälläkin pääsee myötäisessä potkimaan tuollaista 40 kilometrin vauhtia, jos vaan piikkarit pitävät, paljastaa Pesälä.

Pintoksen tehtaalla irtohakakonetta käyttävä Matti Pesälä hurahti sanan täydessä merkityksessä potkukelkkailuun keväällä 2003. Pesälä oli lukenut lehdestä, että Nakkilassa järjestetään potkukelkkakilpailut ja nuorempana kansallisella tasolla hiihtokisoja kiertänyt mies päätti lähteä mukaan.
– Tajusin heti alusta pitäen, että juuri potkukelkkailu on minun lajini. Sitä Nakkilassa esitelleet alan suomalaiset hurjat eli Hannu Vierikko ja Alpo Kuusisto tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Jotain samaa muistan kokeneeni nuorempana, kun sain hiihtää samoissa kisoissa Juha Miedon ja Matti Pitkäsen kanssa, Pesälä selvittää.

Taivalkoskelta töiden perässä Raumalle 1980-luvun alussa muuttanut Pesälä oli tuolloin 44-vuotias. Nyt eli 12 vuotta myöhemmin hän on moninkertainen potkukelkkailun veteraanisarjojen maailmanmestari ja potkulaudallakin on tullut yksi Euroopan mestaruus viestissä.
– Kultamitaleita taitaa olla eri kisoista varmaan jo reilut parikymmentä. Ei niitä kaikki jaksa muistaa, ynnää Pesälä.
Maailmanmestaruuksista kilpaillaan vuosittain Multialla. Kilpailumatkat vaihtelevat 200 metrin sprintistä 42 kilometriin eli täyteen maratoniin.

Matti Pesälän viimeisimmät arvokisat ovat kuluvan syksyn satoa. Tshekin Lipnicissä järjestetyissä potkukelkkailun EM-kisoissa raumalainen oli yli 55-vuotiaiden Masters-sarjassa 400 metrin viides ja maratonin kahdeksas.
– Keski-Euroopassa potkulautailu on iso laji. Siellä kisoissa voi olla hyvinkin reilut parisataa hurjaa ja tuotekehittelykin on huipussaan.
– Tshekissä näin täysin hiilikuidusta tehdyn potkulaudan, missä molemmat pyörät olivat isoja. Painoa vehkeellä ei tainnut olla kahta kiloa enempää. Hintaa tekijä ei suostunut sanomaan, vaikka kuinka utelin.

Pesälä itse kilpailee Hannu Vierikon tehtaalla Kiinassa valmistetulla potkulaudalla, jossa etupyörä on selvästi takapyörää isompi. Painoa laitteella on kuutisen kiloa ja hintaa noin 500 euroa. Alumiinirunkoisen kilpakelkan paino on vastaavasti kolmesta viiteen kiloa ja hinta 200 euroa.
– Jos harrastuksen hintaa vertaa esimerkiksi hiihtoon, niin halpaahan tämä on. Hyvästä suksiparista pitää pulittaa nykyisin jo vähintään tonni, Pesälä ihmettelee.

Matti Pesälä laskee harjoittelevansa vuodessa noin 6 000 kilometriä joko potkulaudalla, -kelkalla, hiihtäen tai juosten. Kelkkakuntoaan hän pystyy pitämään yllä sulallakin – kiitos Uudenkaupungin hiihtoputken.
– Jos näissä lajeissa mielii pärjätä, on pohkeessa oltava paukkua ja kunnon on oltava muutenkin kohdallaan. Omassa kunnossani ei ole mitään vikaa, mutta nuoremmille hurjille en enää vauhdissa pärjää. Yleisen sarjan pojat pistelevät neljännesmailin laudalla jo melkein kymmenen sekuntia meikäläistä nopeammin.

Vuosi 2016 on Matti Pesälälle tavallistakin kiireisempi, sillä kalenteriin on piirretty poikkeuksellisesti kahden maailmanmestaruuskisan ajankohta. Kevättalvella kilpaillaan Multialla potkukelkkailun kullasta ja kunniasta ja kesällä edessä ovat potkulautailun MM-kisat Australiassa asti.

ASKO TANHUANPÄÄ

Tuntematon