Yhdestä kesäsuunnitelmasta tuli totta

Ari Ahonkiven ajama huoltoauto odotti Tikkulan ABC:n vastaisella pysäköintialueella motoristien rinnalla lähtöä tiistaina aamulla.
– Ei auto ole moottoripyöriä varten vaan kuljettajia, vitsailee Kankaanpäästä kotoisin oleva BMW-kuski Reijo Karvinen.
Veteraanimoottoripyörillä matkaan Saaristomeren rengastielle suunnanneet Lännen Lokarit -aluekerhon miehet todellakin olivat pääosin veteraaneja.
Mukaan matkaan lähti myös porilainen konetekniikan taitaja, ikänestori Reijo Kukkanen, 80. Hän käskytti CZ-ajokkia, 1950-luvulla rakennettua menopeliä. Ajokki on hänen omistamistaan kuulemma varmatoimisin.
– Se on kevyt, mies perusteli valintaansa.
Lähtöpaikalle kaarsi ajokki toisensa perää. Merkkien kirjossa vilahtelivat CZ, Jawa, Royal Enfield, BSA, BMW, Norton, ja Suzuki ainakin. Ja mukaan lähti huoltoauto, kuten aina.

Matka vei viime viikon tiistaina Turun saaristoon.
– Monena vuonna tätä olen pohtinut. Se on jäänyt ja jäänyt ja nyt sitten lähdemme, porukan yhteysmies Harri Ruusunen jutteli.
Saaristotielle Turusta alkaen veturiksi oli lupautunut Ilpo Sinkko. Ruusunen tiesi ennakkoon, että luvassa oli hieno ajoreitti, pitkiä lauttayhteyksiä niitäkin. Eräs ryhmästä totesi tyytyväisenä, että täytyyhän sitä välillä levätäkin.
– Tämä on aivan meidän oman ryhmän matka, Harri Ruusunen tarkensi matkan henkeä.

Veteraanimoottoripyöräklubi on valtakunnallinen vanhojen moottoripyörien harrastajien kattojärjestö. Lännen Lokarit on alueellinen kerho, johon kuuluu noin 350 jäsentä.
Kerhon väen viime viikon reissu on vain yksi kesän matkoista. Erilaiset merkkikerhot nekin järjestävät kokoontumisia viikonloppu toisensa perään.
Viime perjantaista sunnuntaihin osa samoista saariston kiertäneistä satakuntalaisista suuntasi Jawojen kesäiseen kokoontumispaikkaan Espooseen Jawasakkiajot 2016 -kokoontumiseen.
Reijo Karvisella on Jawa hänelläkin kotitallissa. Hän ehti myös Espooseen. Kun kuunteli P-alueella Karvisen ja DKW-kuskin Ari Ahonkiven kesäsuunnitelmia, miesten aika ei tule pitkäksi.

Reijo Karvinen aloitti motoristiharrastuksen ikämiehenä.
– Kun täyttyi 40 vuotta, haaveilin 350-kuutioisesta Jawasta. Kun täytin 50 vuotta, työkaverit toivat muovikassilla rahaa ja sanoivat, ettei sitä saa käyttää muuhun kuin Jawaan.
Karvinen lähti Saaristomeren rengastielle silti BMW R65 LS -mallilla. Se on vuodelta 1981.
– Se on ainoa Suomessa, hän tarkensi.

Arto Ahonkivi ryhtyi vetämään letkaa Porista kerholippu pystyssä.
– Matkavauhti on 60-70 km/h, porilainen huomautti.
Yhdysmies Ruusunen tarkensi, että liian kovaa ajaen tulee turhia konerikkoja, sillä kalusto on iäkästä.
– Usein näin on käynyt, jos ajetaan hanat auki. On ikävää jättää pyörä matkalle, käydä kotona hakemassa kuljetusauto ja palata hakemaan matkojen päästä.
Reijo Karvinen jutteli vielä, etteivät veteraaniajokkeja harrastavat käy juurikaan nykypyöriä vilisevissä suurtapahtumissa.
– Kerran veimme kokoontumisajoon neljä pyörää nähtäväksi.

INFO
Kansallista museoajoneuvopäivää vietettiin koko viime viikonlopun 11.–12.6. Päätapahtuma oli lauantaina Mobiliassa Kangasalla.
Mobilian päivää siivitti 70´s Arjen Klassikot, joka keräsi etenkin 70-luvun yleisiä autoja. Myös kaksipyöräiset ja kuorma-autot olivat mukana.

Jukka Silvast