Pääkirjoitus: Lobbareiden joulu

Vajaan kahden viikon kuluttua Porissa vietetään perinteistä SuomiAreenaa. Tilaisuus tuo Satakuntaan sellaista väkeä, jota ei normaalisti täällä paljoa nähdä. Paikalla on presidenttejä, ministereitä, puoluejohtajia, talouselämän ja virkamieskunnan huippuja, tieteentekijöitä, kansalaisjärjestöjohtajia ja paljon muita vaikutusvaltaisia ihmisiä.

Satakuntalaisille edunajajille, lobbaajille, SuomiAreena on kuin joulu. Lobattavat vaikuttajat tulevat rentoon ja kesäiseen Poriin. Aikataulut eivät paina yhtä kiireisesti kuin normaaliarjessa. Aistitkin saattavat olla vastaanottavampia kuin normaalisti. Tilanne pitää käyttää hyväksi ja viestin maakunnan tavoitteista olla yhdensuuntainen.

Mistä sitten tänä kesänä pitäisi vieraille kertoa, millaista viestiä välittää?

Suomessa on yhdeksäntoista maakuntaa, joilla kaikilla on omasta mielestään hyvin perusteltuja vaateita ja toiveita. Vaikka monta kertaa muistutetaan, että Satakunta on Suomen seitsemänneksi suurin maakunta, niin se ei vielä anna omille toiveille suurta painoarvoa. Itse asiassa Satakunta on pieni maakunta, jonka väestö vähenee ja joka kurkistaa kohti pääkaupunkia kasvavien Turun ja Tampereen takaa.

Realistista on, että Satakunnan pitää saada omille vaateilleen muidenkin maakuntien tukea ja kytkeä omat tavoitteet laajempaan kontekstiin, jotta jotain suurempaa voisi saada aikaiseksi. Nyt sellaista on onneksi näkyvissä.

Tällä kertaa tie- ja raidetavoitteisiin löytyy tukea onneksi muualtakin. Länsirannikon kasvu antaa laajoja perusteluja valtatie 8 kunnostamiseksi. Raidepuolella Länsi-Suomen liittojen puheenjohtajat ovat ottaneet esiin tunnin junat.

Sekä valtatie 8 että tunnin juna ovat Satakunnalle äärimmäisen tärkeitä. Molemmat ovat kuitenkin myös niin isoja hankkeita, ettei Satakunta pysty niitä yksin lobbaamaan maaliin, mutta onneksi molemmat hankkeet ovat useamman maakunnan yhteisiä ja niillä on keskeinen asema Suomen talouskasvun ja viennin turvaamisessa.

Lounais-Suomen meri- ja autoteollisuuden kasvun yksi pullonkaula tulee olemaan valtatie 8. Uudet tilaukset ja näköpiirissä oleva kasvu saattavat vaarantua, jos tie ei vedä. Ja tiellä tulee jatkossa olemaan entistä enemmän niin tavara- kuin henkilöliikennettäkin. Lounais-Suomi on tällä hetkellä koko maan talouskasvun kannalta keskeisin alue.

Toinen iso satakuntalainenkin liikennehanke pitäisi olla Länsi-Suomen tunnin junat. Käytännössä se tarkoittaisi, että junalla pääsisi tunnissa niin Porista Tampereelle kuin tunnissa Tampereelta vaikkapa Helsinkiin tai Jyväskylään. Porin ja Tampereen välillä tunnin yhteys tarkoittaisi tasoristeysten ja radan profiilin parantamista.

Satakunnan kannalta on järkevää korostaa molemmissa liikennehankkeissa laajaa kokonaisuutta ja pitää Satakunta niissä mukana.

Satakunnan isoin ongelma on väestökehitys. Väki vähenee ja vanhenee. Jos ihmisiltä kysyy, miksi hän on muuttanut paikkakunnalta toiselle, niin muuttoon vaikuttaneet syyt voi useimmiten laittaa kolmeen kategoriaan. Ihminen muuttaa opiskelun, työn tai rakkauden perässä. Näihin jokaiseen voi vaikuttaa positiivisesti hyvillä liikenneyhteyksillä. Ne tuovat tulevaisuuden. Liikennehankkeita pitää lobata Satakunnassa nyt voimakkaasti. Niille on nyt momentum.

Kim Huovinlahti