Pääkirjoitus: Mitä sitä seuraavaksi vastustaisi

Ruotsissa muisteltiin viime viikonloppuna, miten maan liikenne muuttui syyskuussa 1967 oikeanpuoleiseksi. Kyllä. Muutos tapahtui aikanaan yhdellä rysäyksellä, vaikka Suomessa vitsailtiinkin, että muutos olisi tapahtunut porrastetusti.

Myös Helsingin Sanomissa (3.9.) oli aiheesta herkullinen juttu. Siinä paikalla viisikymmentä vuotta sitten olleet reportterit Johannes Koroma ja Hannu Karpo kertoivat, millaista iloista kansanjuhlaa Tukholmassa tuolloin vietettiin.

Rattiraivoa ei juuri ollut ja ihmiset taputtivat iloisesti, jos autoilija kääntyi vanhasta muistista kadunkulmassa väärin. Huolta länsinaapurissa kannettiin lähinnä siitä, miten hevosen suuntavaistoon vaikuttaa, kun se joutuu jatkossa kulkemaan tien oikeata laitaa, eikä enää vasenta laitaa. Eläinasiantuntijoilta tuli kuitenkin helpottava viesti. Muutos ei vaikuta hevosen suuntavaistoon.

Jotain ruotsalaisten kansanluonteesta kertoo sekin, että iso, mullistava liikennemuutos markkinointiin jo 1960-luvun lopussa huumorin ja myönteisyyden kautta. Esimerkiksi mainosjulisteissa luki:”Hymyile liikenteessä, mehän olemme kaikki vasta-alkajia.”

Liikenne herättää keskustelua ja tunteita myös Suomessa. Viime perjantaina Porissa avattiin uusi matkakeskus Asema-aukiolla. Jatkossa juna- ja bussiasema ovat yhdessä paikassa. Uutta on myös cityliikenne. Se kuskaa matkustajia keskussairaalasta keskustan kautta Puuvillaan yhdellä eurolla. Samalla pitkään suunnitelmissa ollut Promenadi-Pori tulee todeksi ja Porin keskusta-alue muuttuu kompaktiksi asiointialueeksi.

Alueen ja koko Porin kasvojen kohotusta lisää vielä Satakunnan ammattikorkeakoulun uusi, juuri avattu kampus sekä alueelle vuosina 2018 ja 2019 nousevat neljä kerrostaloa.

Samk:n kampuksen tiloissa pidettiin perjantaina myös matkakeskusta käsittelevä pieni seminaari. Tilaisuuden yhtenä puhujana toimi Porin kaupungin yleiskaava-arkkitehti Heimo Salminen. Puheessaan hän käsitteli matkakeskuksen taustaa ja historiaa. Kuivaan brittiläiseen huumoriin paketoiden Salminen muisteli, kuinka Porissa on aikoinaan vastustettu niin yksisuuntaisia katuja, kävelykatua kuin liikenneympyröitäkin. Aivan kritiikittömästi ei ole otettu vastaan myöskään matkakeskusta.

Vakavammin otettuna Salmisen esityksestä kävi hyvin ilmi, miten pitkän kehityksen hanke matkakeskuskin on ollut. Työ alkoi vuonna 1993, jolloin hyväksyttiin Maa-Porin osayleiskaava. Vuonna 1997 hyväksyttiin matkakeskuksen asemakaava ja seuraava vuonna avattiin Porttaali-tunneli. Viime vuonna valmistui vihdoin matkakeskuksen yleissuunnitelma ja viime viikolla matkakeskus vihittiin käyttöön.

Porin tuoreesta matkakeskuksesta voi ottaa opiksi, että yhteiskuntasuunnittelun ja yhteiskunnallisen päätöksenteon pitää olla pitkäjänteistä ja näkemyksellistä. Jokaista tuulenpuuskaa tai kohahdusta ei pidä säikkyä.

Ruotsin viisikymmentä vuotta vanhasta liikennemuutoksesta voi siitäkin ottaa opiksi. Muutoksista voi viestiä myös ilon ja myönteisyyden kautta ja muutoksiin voi suhtautua myönteisestikin.

Ruotsissa prinssi Bertil neuvoi sarkastisesti maamiehiään televisiossa syyskuussa vuonna 1967, päivää ennen oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymistä. Prinssin mukaan ruotsalaisten olisi hyvä ryhtyä opettelemaan oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymistä heti, eikä siirtää toimenpidettä esimerkiksi kevääseen.

Kim Huovinlahti