Supervaltuusto edessä

kim.huovinlahti@satakunnanviik...
Jos ovat Porin paikallissenaattorit voivotelleet, ettei valtuustolla ole päätösvaltaa, niin helmikuun lopun kokouksessa valtaa on tarjolla paljon.

Helmikuun 27. päivän kokouksessa Porin valtuusto päättää sekä lentoliikenteen markkinointipanostuksista että Porin Lammin tuulivoimapuiston osayleiskaavasta. Ne ovat merkittäviä linjauksia Porin elinvoimaisuudelle ja yritysmyönteisyydelle. Yksinkertaistettuna kyse on työstä, veroista, hyvinvoinnista ja ostovoimasta. Eivätkä päätösten vaikutukset ulotu vain Poriin, niillä on vaikutusta laajemmin Satakuntaan pitkäksi aikaa.

Lammin tuulivoimapuiston osayleiskaava on herättänyt tunteita pitkin matkaa. Osa lähialueen asukkaista vastustaa voimaloita voimakkaasti.

Valtuustossa on päätetty myös kahden kilometrin rajasta, jota lähemmäksi asutusta voimaloita ei saa rakentaa. Toisaalta Porissa on myönnetty päätöksen jälkeen rakennuslupia alle kahden kilometrin etäisyydelle nykyisistä tuulivoimaloista.

Vaikka asia on vakava, niin valtuustolla on edessään metka tilanne. Tuulivoimapuiston hankevastaavat olisivat halunneet, että kaavan valmistelu olisi keskeytetty ja sitä olisi voitu jatkaa myöhemmin, kun esimerkiksi erinäiset tuulivoimaa koskevat valtioneuvoston päätökset ovat tiedossa. Porin kaupunginhallitus on sen sijaan päättänyt esittää valtuustolle, että Lammin tuulivoimapuiston osayleiskaava hylätään. Sama kaava aiotaan siis hylätä, jonka valmistelun hankevastaavat halusivat keskeyttää.

Tilanne on sen verran kimurantti, että todennäköisesti edes maankäyttö- ja rakennuslaki ei tällaista tunne. Voipi olla, että valtuuston päätöksen jälkeen juristit pääsevät päätökseen käsiksi. Kovin luotettavaa kuvaa prosessi ei kaupungista sopimuskumppanina anna.

Maanantaina julkaistu Technip Offshore Finland Oy:n, Ahlström Kiinteistöt Oy:n ja kahden tuulivoimayhtiön aiesopimus olisi normaalissa tilanteessa otettu laajasti kiittäen vastaan. Varsinkin kun tuoreessa muistissa on Technipin tyhjät tilauskirjat ja Huntsmanin laaja palo. Nyt tuulivoimasta olisi tulossa pelastaja ja uuden liiketoiminnan synnyttäjä Mäntyluodon perinteiselle telakalle. Samalla se antaisi piristysruisketta Meri-Porille.

Tiedotteen mukaan tuulipuiston rakentaminen työllistäisi Mäntyluodossa noin 60 henkilöä tuotannossa ja 5-6 henkilöä suunnittelu- ja johtotehtävissä.

Viime viikolla media kutsuttiin koolle myös Porin kaupungintalolle. Siellä virkamiesjohto esitteli neuvottelemansa markkinointiyhteistyösopimuksen, jolla saataisiin turvattua Porin reittilennot ja lentokentän tulevaisuus viideksi vuodeksi. Näin pitkää varmuutta ei Porin lennoilla ole miesmuistiin ollut.

Valtuusto saa eteensä markkinointiyhteistyösopimuksen, jossa kaupungin vastuut olisivat kolmen vuoden aikana 3,5 miljoonaa euroa. Sopimuskumppanina on ruotsalainen lentoyhtiö Nextjet Sverige AB. Osapuolet ovat sopineet, että kun reitti saadaan kannattavaksi, Pori saa merkittävän osan markkinointipanostuksestaan takaisin. Uusi yhtiö lentäisi Porista Helsinkiin ja Tukholmaan.

Porin kaupungin kannalta kyse on muustakin kuin turvata elinkeinoelämän ja asukkaiden lentoyhteydet. Kyseessä on myös Ilmailuopiston tulevaisuus Porissa ja lentokentän ylläpidon sekä kunnostamisen velvoitteet. Kun kentällä on kaupallista reittiliikennettä, sen ylläpito ja investoinnit kuuluvat Finavia Oyj:lle.

Huhtikuun kuntavaalien läheisyys ja äänekkäiden ryhmien painostus laittavat varmasti monet valtuutetut koville. Nyt pitäisi pystyä käyttämään sitä valtaa, johon valtuutetut ovat saaneet itsenäisen mandaatin.

Monet luottamushenkilöt ovat puhuneet Porin johtajuuspulasta. Nyt valtuutetut pääsevät itse näyttämään johtajuutta.

KIM HUOVINLAHTI

Tuntematon