Rajala ajoi ykköseksi

Porin UA/MK:n Joni-Pekka Rajala on viime vuodet hallinnut kotimaisia rallicross-ratoja. Kahden viime kauden tuplamestarin otteet vakuuttivat nyt myös Satakunnan Viikon lukijat. Perinteisessä vuoden parhaan urheilijan äänestyksessä rallicrossin SuperCar ja SRC -luokkien Suomen mestari kiilasi yllätykselliseen, mutta kiistattomaan voittoon. Rajalan ykkössija tuli yllätyksenä myös ratojen monitaiturille itselleen.
– Ei voi olla totta. Ajattelin, että jään kovassa seurassa hännille. Ykkössija tuntuu aina hyvältä – niin radalla kuin äänestyksissäkin, sanoo Rajala.

Super Car-luokka on rallicrossin kuninkuusluokka niin kansainvälisissä kilpailuissa kuin kotimaan kisoissakin. SuperCar -luokassa tehokkaat nelivetoiset crossiin räätälöidyt autot takaavat vauhdikkaat kilpailutilanteet.

SRC on puolestaan kansalliseksi näyttäväksi takavetoautojen temmellyskentäksi sorvattu luokka. Sen suosio on ollut taattu jo usean vuoden ajan. Kohtuullisen uusia autoja nähdään viivalla, koska alkuperäisesti etuvetoisista autoista saadaan SRC-säännön mukaan rakentaa takavetoisia.
– Ensi kaudella keskityn SM-sarjassa SuperCar -luokkaan. Sinne saan uuden kisa-auton, kertoo Rajala.

Rajalan ylivoima kotimaan radoilla on herättänyt kysymyksen siitä, riittäisikö porilaisen vauhti myös kansainvälisissä ympyröissä. Pientä esimakua Rajalan taidoista saatiin jo viime kesänä, kun rattihirmu otti tuntumaan rallicrossin MM-sarjaan Kouvolassa ja Ruotsissa käydyissä osakilpailuissa.

Viime kauden pikavisiitit antoivat Rajalalle ensituntumaa MM-sarjan tasosta ja tunnelmasta. Kokeilu oli rohkaiseva.

– Viime kesän MM-startteja junailtiin yhteistyössä Marcus Grönholmin kanssa.  Marcuksen kanssa käydyissä keskusteluissa on todettu, että jos ja kun saamme rahoituksen kuntoon, menemme niin pitkälle kun päästään.

Juuri raha on Rajalan mukaan suurin haaste MM-luokkaan hyppäämiselle. Varmaa kuitenkin on, että porilaismestarin vauhtia nähdään ensi kesänä ainakin Ruotsin ja Norjan MM-osakilpailuissa.
– Pari muutakin kisaa saatan ajaa, jos rahoitus järjestyy. On hienoa päästä haastamaan MM-kakkonen Toomas ”Topi” Heikkinen ja muut MM-sarjan kärkikuskit, paljastaa Rajala.

Rallicrossin kotimaisessa SM-sarjassa kilpailemiselle tulee vuodessa hintaa noin 30 000 euroa. MM-sarjaan siirtyminen vaatii jo monikertaisen budjetin.
– MM-tasolla ajamiseen vaaditaan 100 000:sta puoleen miljoonaan euroon. Yhteen kilpailuun osallistuminen imaisee jo saman verran kuin koko kotimainen SM-sarja, sanoo Rajala.

Suomessa ei ajeta rallicrossin MM-pisteistä vuonna 2015. Syinä tähän on kasvava kansainvälinen kiinnostus MM-osakilpailun järjestämiseen sekä kilpailukykyisen suorituspaikan puuttuminen Suomesta.

Kuusisto kakkoseksi
Joni-Pekka Rajala oli yleisöäänestyksen ylivoimainen ykkönen. Toiselle sijalle nousi karaten EM-pronssia voittanut Porin Shotokanin Helena Kuusisto. Myös Kuusiston kakkossija tuli selvällä erolla. Kolmanneksi eniten lukijoiden ääniä keräsi äänestyksen moninkertainen voittaja, kesällä EM-kultaa ja -hopeaa kelannut Porin Tarmon Leo-Pekka Tähti. Neljäs oli Turun Urheiluliittoa edustava pika-aituri Nooralotta Neziri ja viides Kankaanpään kuulajätti Arttu Kangas.

Lukijaäänestyksen parhaaksi satakuntalaisjoukkueeksi nousi Porin Pesäkarhut. Sami Österlundin komennossa hyvän vireen löytänyt naisten superpesiksen kestomenestyjä jatkoi mitaliketjuaan sijoittumalla lopulta pronssille.
Kakkossijasta tiukan kisan kävivät maakunnan kiekkoylpeydet Ässät ja Lukko. Vahvan alkusyksyn SM-liigassa 2014 pelanneelle raumalaisjoukkueelle viime kausi toi runkosarjan kolmossijan ja kauden kruunasivat pronssimitalit.
Satakunnan Viikon lukijat palkitsivat Lukon hyvän pelivireen ja Risto Dufvan suojatit nappasivat maakunnan lätkävaltikan edelliskaudella SM-kultaa juhlineelta Ässiltä, jonka viime kausi oli pahasti alavireinen.

 

Vesa-Pekka Järvelä