Rajala on taas radalla

Joni-Pekka Rajala teki viime elokuussa suomalaista moottoriurheiluhistoriaa. Noormarkun UA:n/MK:n kuljettajasta tuli rallicrossin historian ensimmäinen SM-sarjan kaksoisvoittaja. SuperCar -kuninkuusluokan Suomen mestaruus oli Rajalalle ensimmäinen ja SRC-luokan ykkösija puolestaan toinen perättäinen.

Rallicross-kausi 2014 starttaa Honkajoen Pesämäen moottoriradalla lauantaina 24. toukokuuta. Lähtöviivalle on SuperCar-luokassa tulossa 15–17 kuljettajaa. SRC-luokkaan kilpailijoita on lähdössä yli 20. Avauskisaan starttaa myös viime kauden tuplamestari.
– Tarkoitus on tällä kaudellakin kilpailla molemmissa luokissa. Menopelit ovat entiset luottopelit, SuperCar-luokassa alla on 538 hepan voimalla potkiva Mitsubishi Lancer ja SRC-luokassa puolestaan valkoisen värin pintaansa saanut Ford Escort. Luotan siihen, että kumpikin on kilpailukykyinen myös tulevalla kaudella, sanoo Rajala.

Vaikka 30-vuotiaan mestarin kalusto on entinen, laitteita on viritelty uuteen kuosiin.
– Mitsun välityksiä on pidennetty ja painoa on pudotettu 50 kilolla. Sillä haetaan lisää terävyyttä starttiin, sillä rallicrossissa tykkilähtö on elintärkeää. Jos mokaat lähtökiihdytyksen, kärkisijat ovat auttamatta karanneet, korostaa Rajala Racing Teamin tähtikuski.

SM-sarjan kärkikuljettajista Atro Määttä keskittyy Rajalan mukaan todennäköisesti MM-sarjaan. Myös Rajalan haaveissa on päästä tulevalla haistelemaan kansainvälistä rallicross-vauhtia.
– Tilanne on fifty-fifty. MM-sarjaan osallistuminen vaatii kovia taloudellisia panostuksia. Tavoitteena on kuitenkin päästä mukaan Kouvolassa kesäkuun lopulla ajattavaan osakilpailuun, paljastaa Rajala.

Viisikertaiselta rallicrossin Euroopan mestarilta Matti Alamäeltä hyödyllisiä vinkkejä saanut porilaiskuski on kevään aikana kartoittanut mahdollisia menopelejä MM-osakilpailua varten.
– Nykyistä Mitsubishi Lanceriani ei enää kelpuuteta MM-sarjaan.
Tällä hetkellä vahvin ehdokas Rajalan kulkupeliksi on Sami Pakkalan kisa-autona toiminut Honda.
– Halu MM-debyyttiin on kova, mutta raha ratkaisee. Vuokra-auton hinta yhteen kisaan on alimmillaan 50 000 euron luokkaan. Koko kaudesta pitäisi pulittaa jopa puoli miljoonaa, sanoo Rajala, jonka menestys on poikinut myös uusia sponsorisopimuksia.

Kotimaisten ratojen hallitseva mestari on ehtinyt ottaa tuntumaan MM-sarjan ajokkiin.
– Viime kauden päätteeksi pääsin Ruotsissa kokeilemaan kovan luokan Ford Fiestaa. Testimahdollisuuden ja muut matkan järjestelyt hoiti rallilegenda Marcus Grönholm. Kokemuksena testiajo oli erittäin valaiseva ja antoisa, kertoo Rajala.

Suomalaisittain rallicrossin MM-sarja on mielenkiintoinen. Sarjan neljäs osakilpailu ajetaan Kouvolan Tykkimäellä. Yksi sarjan ennakkosuosikeista on Toomas Heikkinen. Kiinnostavia nimiä ovat myös F1-sarjan maailmanmestari Jacques Villeneuve ja rallin maailmanmestari Petter Solberg.

Pitelemätön porilainen
Rallicrossin SM-sarjassa ajettiin Joni-Pekka Rajalan tuplavoittoon päättyneellä kaudella 2013 kuusi osakilpailua. Tänä vuonna kisataan vain viidesti. Honkajoen avauskilpailun jälkeen kaasutellaan Kouvolassa, Joensuussa, Oulussa ja Hyvinkäällä.
– Pidän Pesämäen, hyppyreitä tarjoavan Kouvolan ja SM-finaaleita isännöivän Hyvinkään radoista. Oulu ei kuulu suosikkeihini, siellä kaiteet ovat vähän turhan lähellä, kertoo Rajala.
Varsinkin loppukausi 2013 oli Rajalalta vahvaa suorittamista. Myös porilaisen kisakalusto välttyi kauden aikana tekniikkamurheilta. Porilainen nappasi tuplavoitot kolmesta osakilpailusta.
– Lähden avauksesta tavoittelemaan sijoituksia kolmen joukkoon. Mies on hyvässä iskussa, mutta moottoriurheilussa kalustonkin pitää toimia kitkattomasti. Viidestä osakilpailusta loppupisteisiin lasketaan neljän kisan tulokset. Pelivaraa epäonnistumisille on siis todella vähän, muistuttaa Rajala.

 

Vesa-Pekka Järvelä