Yhden miehen näyttävä stuntshow

Maaliskuisen Motor Shown esiintyjistä kovimmat meriitit on Tommi Ahvalalla. Hänet muistetaan yhtenä Suomen menestyneimmistä trial-kuljettajista. 44-vuotias Ahvala voitti trialin maailmanmestaruuden kahdesti. Vuonna 1992 Ahvala kruunattiin MM-sarjan voittajaksi. Seuraavana vuonna Ahvala vei puolestaan halliMM-tittelin.
– Vuonna 1995 pokkasin ensimmäisenä ulkomaalaisena trialin Italian mestaruuden. Heti seuraavana vuonna loukkasin kuitenkin olkapääni. Vamman vuoksi kausi menikin sitten heikommin ja jäi MM-sarjassa kahdeksanneksi, muistelee Ahvala.

MM-tasolla helsinkiläissyntyisen Ahvalan kilpaura päättyi oikeastaan vuoteen 1997.
– Seuraavana vuonna muutin Yhdysvaltoihin espanjalaisen Gas Gas -tallin PR-henkilöksi ja kouluttajaksi. Rapakon takana osallistuin vielä myös Pohjois-Amerikan trial-kilpailuihin ja voitin jopa 1999 Yhdysvaltojen ja Pohjois-Amerikan trial-mestaruuden, kertoo Ahvala.

Edelleen vahvasti moottoreiden maailmassa viihtyvä Ahvala pyörittää nykyisin omaa Supertrial -stuntshowtaan.
– Sen kanssa kiersin menestyksekkäästi USA:ta vuosia. Näytöksiä on ollut monissa suurissa tapahtumissa eri puolilla Amerikkaa. Näytöspäiviä kertyi vuosittain huikeat yli 200. Kaikkiaan esiintymisiä on ollut noin 4 500, kertoo Ahvala.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Ahvalan huimaa showta on päästy seuraamaan myös Suomessa. Täälläkin se on alusta asti herättänyt runsaasti mielenkiintoa.
– Tahti ei ole enää takavuosien tasolla. Yleensä vuoteen mahtuu nykyisin 10–15 showta.

Yhden miehen trialshow on saanut Ahvalan ideoimana Suomessa ensimmäistä kertaa ammattimaiset puitteet. Maailmanmestarin lukuisat SM-, PM- ja MM-voitot luovat vankan pohjan näytösten tasolle ja kertovat mestarillisesta pyöränkäsittelytaidosta. Vanhan mantereen mainioin trialshow sisältää millintarkkaa taiturointia.
– Samanlaista näytöstä ei Suomessa eikä koko Euroopassa ole kenelläkään muulla. Se vaatii ideointia, uskallusta, teknistä osaamista, riskienhallintaa, harkintakykyä sekä järkevää päätöksentekoa.

Henkeäsalpaavan ajotaidon ohella nelitahtista Hondaansa käskyttävä kuljettaja hurmaa yleisönsä myös huumorilla.
– Show ei sisällä mitään K18-materiaalia. Kun desibelitkään eivät nouse korkealle, näytös sopii mainiosti kaikenikäisille. Yllätyksellistä lisäväriä ja interaktiivisuutta showhun saadaan ottamalla yleisö mukaan. Näytös tapahtuu hyvin lähellä katsojia, jolloin tunnelmasta tulee todella tiivis. Minulla on kypärässäni mikrofoni, joka antaa mahdollisuuden näytöksen aikana kommunikoida katsojien kanssa, sanoo Ahvala.

Supertrial -stuntshow kestää ajon osalta noin 15 minuuttia.
– Sen jälkeen jää aikaa katsojien kanssa keskusteluun. Yleensä siinä vetäistään muutama nimmarikin, kertoo Ahvala.

Trialin kaksinkertainen maailmanmestari Tommi Ahvala pystyy ajamaan moottoripyörällä sellaisiinkin paikkoihin, joihin useimmat eivät edes jalkaisin pääse.

Nuorena pyörän selkään

Tommi Ahvala aloitti trial-harrastuksen 6-vuotiaana. Hän osallistui ensimmäiseen kilpailuunsa 9-vuotiaana. 15-vuotiaana hän alkoi käydä kilpailemassa myös ulkomailla.
Trialin MM-sarjaan hän osallistui ensimmäisen kerran 1988. Ahvala ei ollut vielä täysi-ikäinen, joten hän joutui kilpailemaan Suomessa 125-kuutioisella moottoripyörällä, kun ulkomailla hän ajoi 250-kuutioisella.
Trialissa menestyäkseen lajin pariin kannattaakin hakeutua jo nuorena.
– Muutamia nuoria lupauksia on lajiin tulossa. Laji on monella tapaa vaativa. Vielä onkin vaikea sanoa, kuinka korkealle nuoret kuskit urallaan yltävät, sanoo Ahvala.

Supertrial Stunt Show tarvitsee minimissään 10x20 metrin alueen. Korkeutta on oltava vähintään kuusi metriä.

Vesa-Pekka Järvelä