Ihanan kesä on ollut menestys

Toiminnanjohtaja Suvi Taitonen puhuu puhelimeen Laitakarin Varvituvan toimistonurkkauksessa. Hän kirjaa ylös risteilyvarauksen, antaa ohjeet pukeutumisesta ja toivottaa tulijat tervetulleiksi.
– Kaljaasi Ihanan toinen risteilykesä on ollut suosittu. Meillä on positiivinen ongelma, sillä risteilylle tulijoita olisi enemmän kuin risteilyjä, Taitonen kertoo.
Maanantai on Ihanan huoltopäivä. Muina viikonpäivinä alus tekee kaksi risteilyä päivittäin. Kauteen mahtuu siten noin 160 purjehdusta.
– Alus purjehtii syyskuun loppuun saakka. Purjehduskauden päätteeksi talkooporukkamme purjehtii Helsinkiin purjelaivapäiville. Kun sieltä tullaan takaisin, pidetään Laitakarissa talkooväelle kauden päättäjäiset 19. lokakuuta.
Talkoolaiset ovat tärkeitä henkilöitä. Kaljaasi Ihana rakennettiin talkoilla, nyt sitä purjehditaan ja huolletaan talkoilla.

Ihanan purjehduksille mahtuu mukaan korkeintaan 45 henkilöä. Miehistöä on kapteeni ja neljä kansimiestä. Suvi Taitonen kertoo, että Ihanan talkooporukassa on seitsemän kipparia ja noin 50 kansimiestä, jotka vuorottelevat risteilyillä.
– Koulutamme kansimiehet itse. Seuraava koulutus on keväällä ja uudet kiinnostuneet ovat oikein tervetulleita mukaan. Purjehduskokemusta ei tarvitse välttämättä olla, kun on intoa ja kiinnostusta.
Kansimiehen alaikäraja on 16 vuotta, yläikärajaa ei ole.
– Miehistömme ikähaitari on nyt 16–76 vuotta. Kaikenikäisiä, mutta samanhenkisiä.

Risteilyillä on käynyt paljon ryhmiä yhdistyksistä ja yrityksistä. Suurin osa on satakuntalaisia. Laivalla on järjestetty myös syntymäpäiviä, sukujuhlia ja luokkakokouksia.
– Häitä ei ole vielä ollut. Eikö olisi hienoa, jos pariskunta purjehtisi avioliiton satamaan? Taitonen hymyilee.
Ensi kesän risteilyjä on jo varattu. Kesän 2013 tilausristeilykausi tulee olemaan aiempia lyhyempi, sillä Kaljaasi Ihana lähtee heinäkuussa Tall Ships Raceen. Kuuden viikon rupeama sisältää kilpapurjehduksen Tanskan Århusista Helsinkiin sekä ystävyyshenkisen Cruise in Company -purjehduksen Helsingistä Riikaan.
– Tall Ships Racen tarkoitus on tuoda nuoria purjehduksen pariin. Meilläkin on tarkoitus saada laivaan ainakin puolet väestä alle 25-vuotiaita.

Toiminnanjohtaja Taitonen on Kaljaasi Ihanan ainoa ympärivuotinen työntekijä. Ammattikorkeakoulusta restonomiksi valmistunut Taitonen tuli Ihanalle ensin projektisihteeriksi. Hän nauttii työstään, jonka luontaisetuna pääsee usein kesäisenä päivänä merille.
– Kun laivan köydet irrotetaan laiturista, stressi katoaa, hän sanoo.
Pomarkussa asuva Taitonen ajelee Laitakarin toimistolle töihin myös talvella. Tulevana talvena tulee Laitakarissa olemaan myös muuta eloa. Telakkahalli, jossa Ihana rakennettiin, muutetaan perinnevenekeskukseksi.
– Karhuseutu hyväksyi juuri hankehakemuksemme ja perinnevenekeskuksen rakentaminen alkaa pian. Meillä on tässä jo perinnevenesatama, jonka yhteydessä sijaitsevassa keskuksessa voi säilyttää, korjata ja rakentaa puisia aluksia. Lisäksi sinne tulee kokous- ja näyttelytilat.
Telakkahallin parvi säilytetään, joten yleisö pääsee tutustumaan toimintaan samaan tapaan kuin Ihanan telakalla. Toisen ison aluksen rakentaminen ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa.

Sanna Jääskeläinen