Metallin Nurmela: Uudenkaupungin työuutisiin reagoitava nopeasti

Metallityöväen Liiton aluejohtaja Jouni Nurmela korostaa, että Uudessakaupungin Valmet Automotiven noin 1 000 työpaikan lisäystä koskeviin uutisiin täytyy suomalaisten reagoida nopeasti. Hän ei epäile, etteikö kotimaasta löytyisi tekijät, mutta nyt pitää kaikkien toimia.
Työvoiman liikkuvuus Nurmelan mukaan on kotimaassa jo hyvin laajaa muutoinkin, eikä yhteydet Uuteenkaupunkiin ole huonoja.
– Se on uskomaton määrä, mitä ihmiset jo liikkuvat työn perässä — myös ulkomaille.
Hän nostaa esiin senkin, kuinka paljon raumalaiset ovat käyneet vuosien varrella Porissa metallin töissä ja päinvastoin. Ne, jotka ovat tottuneet liikkumaan, autotehtaalla käyminen tuskin tulee muodostumaan ongelmaksi.

Metalliliiton omissa pohdinnoissa on pohdittu hyvinkin räätälöityjä ratkaisuja työvoiman saamiseksi ja on heitetty jopa ajatusta rautatieyhteyden luomisesta Turun yhteyksien parantamiseksi.
Nurmela on valmis heittämään peliin myös autoteollisuuden komponenttien valmistuksen aloittamista siellä missä työvoimaa on tarjolla, jos muutoin työvoiman saatavuus olisi muodostumassa ongelmaksi. Hänen mielestään työvoiman saatavutta voisi tarkastella tältäkin kannalta rohkeasti.
– Voi olla, että autonvalmistusta tulee Suomeen tulevaisuudessa enemmänkin, kun Volkswagen ilmoitti vähentävänsä omilta tehtailtaan 30 000 työntekijää.
Nurmela uskoo, että Pori kaupunkina sekin tulee vielä työvoimatalkoisiin Rauman seuraksi jossain muodossa.

Suunnittelujohtaja Asko Aro-Heinilä Rauman kaupungilta sanoo, että alueella on käsissään hyvin poikkeuksellinen ongelma, jota Rauma jo ratkoo autotehtaan, UKIn ja Laitilan kanssa yhdessä.
– Tämä on niin iso juttu, että Vakka-Suomen työvoimalla ja asuntotarjonnalla ei tätä pystytä ratkaisemaan. Nyt näitä asioista pohditaan yhdessä, jotta autotehdas voi laajentua haluamallaan tavalla.
Aro-Heinilän mukaan asuntojen markkinoille tulon aktivointi lähikunnista ja kaupungeista on yksi tapa olla mukana. Esimerkiksi Raumalta UKIn ytimeen on 50 kilometrin matka.
– Raumalta käy jo nyt autotehtaalla yli 100 henkeä jatkuvasti töissä.
Toinen iso asia on työvoiman koulutustarpeisiin vastaaminen. Hänen mukaansa kuitenkin on tavoiteltava kestäviä ratkaisuja, jottei tarvitse työntekijöidenkään kolmen viikon jälkeen todeta, ettei työssä käyminen onnistu.
Työvoiman koulutukseen voi liittyä myös julkista rahaa.
– Ensimmäistä kertaa pitkään aikaa meillä on käsissämme positiivinen kriisi, hän sanoo.

INFO:
Valmet Automotive rekrytoi yli tuhat uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä Uudenkaupungin autotehtaalle. Henkilöstöä tarvitaan kaikkiin autotehtaan tehtäviin ja henkilöstöryhmiin. Rekrytoinnit toteutetaan usealla kampanjalla.Viime viikolla alkaneessa ensimmäisessä kampanjassa avoinna on 250 työpaikkaa.
Lisäyksen taustalla on Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistuksen aloittaminen ensi vuoden alkupuolella.
Yhtiön henkilöstömäärä Suomessa on nyt 1 550. Tämän vuoden aikana autotehtaalle on rekrytoitu jo noin 200 henkilöä. Alihankkijat mukaan lukien autotehtaalla työskentelee lähes 2 000 henkilöä, ja ensi vuoden lopulla noin 3 000 henkilöä.

Jukka Silvast