Paikallisuus voimavarana

Harri Tuomella on kokemusta kahden liki satavuotiaan päivittämisestä tämän ajan vaatimuksiin. Satakunnan Osuuskauppa täyttää ensi vuonna sata vuotta ja yritys elää yhä kovenevan kilpailun keskellä. Jotta markkinoilla pärjää, vaatii se jatkuvaa yrityksen uudistumista perinteitä ja arvoja kunnioittaen. Sama pätee rakentamiseenkin. Tuomi peruskorjasi tämän vuosituhannen alun perheen vuonna 1929 rakennettua kotitaloa itse. Remontti tehtiin talon alkuperäistä henkeä kunnioittaen, mutta tämän päivän vaatimustasoa vastaavaksi.

Tuomi on johtamansa yrityksen näköinen mies. Ensi maanantaina 50 vuotta täyttävä toimitusjohtaja, on työskennellyt yli puolet elämästään osuuskauppojen palveluksessa. 1980-luvulla työnantajana oli Turun Osuuskauppa. Muutaman muualla vietetyn työvuoden jälkeen Tuomi aloitti työt Raumalla Osuuskauppa Keulassa vuonna 1994. Siellä hän työskenteli muun muassa markkinointipäällikkönä ja toimialajohtajana.
– Keulankin vuodet olivat hyviä, sielläkin oli hyvä työyhteisö. Keulan aika oli opettavaa, kun kaikki tekivät kaikkea, muistelee Tuomi.
Satakunnan Osuuskaupassa Tuomi aloitti työt vuonna 2005 S-marketin linjajohtajana sekä toimialajohtajana vuodesta 2008, vuonna 2011 hänet valittiin toimitusjohtajaksi.

Osuuskaupassa ja S-ryhmässä Tuomea on kiehtonut aina muutama seikka. Yksi on ollut ison työnantajan tarjoamat kehittymis- ja uramahdollisuudet, toinen osuustoiminta arvoineen.
– Minulle osuuskauppa on mahdollistanut urakehityksen, jossa olen kulkenut palvelutiskiltä toimitusjohtajaksi. Se on nykymaailmassa jo melko harvinaista.
Tuomi myöntääkin olevansa onnellisessa asemassa, kun saa tehdä työtä, josta pitää ja josta yhä innostuu.
– Ihmisten johtaminen ja organisaatioiden toimivuus on aina kiinnostanut minua.

Vaikka maailma muuttuu kovalla vauhdilla, pitää Tuomi henkilöstön merkitystä yhä kaiken menestymisen ytimessä.
– Meidän palvelumme tuottaa aina ihminen, korostaa Tuomi.
Satakunnan Osuuskauppa on tätä nykyä maakunnan ainoa yksityinen työnantaja, jonka palkkalistoilla on yli tuhat työntekijää. Osuuskauppa myös panostaa henkilöstöönsä. Yrityksen reilun 350 miljoonan euron liikevaihdosta henkilöstön koulutukseen panostetaan vuosittain noin prosentti.
– Se on enemmän kuin yrityksen tulos parina viime vuonna.
Jos osuuskauppa on investoinut henkilöstöön, toivoo Tuomi, että Satakunnassa muutoinkin panostetaan koulutukseen.
– Satakunnan tulevaisuuden ja elinvoimaisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeätä, että maakunnan koulutustarjonta on jatkossakin monipuolista.

Osuuskauppa on menestynyt hyvin myös työtyytyväisyysmittauksissa. Jotain työpaikan hengestä kertoo sekin, että ihmiset puhuttelevat toisiaan etunimillä.
– Haluamme olla jatkossa vieläkin parempi työnantaja ja haluamme, että asiakaskokemuksemme on vieläkin parempi.
Tuomi sanoo, että johtajan on hyvä myös tiedostaa oma rajallisuutensa.
– Hyvä johtaja osaa antaa vastuuta muille ja ymmärtää sen, että itse ei tarvitse osata kaikkea.

Tuomi ei väsy kehumasta osuustoimintaa yritysmuotona. Osuustoiminta elääkin renessanssia. Osuuskunnilla kuten osuuskaupoilla, keskinäisillä vakuutusyhtiöillä ja osuuspankeilla menee nyt vahvasti. Historiansa aikana ne ovat nähneet vaikeampiakin aikoja.
– Osuustoiminta sopii tähän aikaan. Isojen osuustoiminnallisten yritysten lisäksi osuustoiminta sopii niin startup-yrityksiin kuin työosuuskuntiinkin, sanoo Tuomi.
Osuustoiminnalla on Tuomen mukaan monia kilpailuetuja.
– Niiden perusideologia on selvä. Ne on perustettu jäseniä varten ja tuottamaan heille palveluita ja etuja.
Satakunnan Osuuskauppa on hyvin satakuntalainen osuuskunta. Jäseninä sillä on yli 64 000 kotitaloutta. Se tarkoittaa 70 prosenttia toimialueen kotitalouksista.
Osuustoiminnallisuus tarkoittaa Tuomen mukaan myös sitä, että osuuskaupan ylijäämän tasoksi riittää se, että yritys selviää suunnitelluista investoinneista ja kannattavuuden tasolla varmistetaan suhdannevaihteluista selviäminen. Silloin yritys toteuttaa perustehtäväänsä.
– Meidän kvartaalimme on 25 vuotta, se antaa perspektiiviä.

Yksi keskeinen osuuskaupan arvo on paikallisuus, joka näkyy muun muassa paikallisen kulttuurin, urheilun ja yhdistysten tukemisena.
– Meille maakunnan elinvoimaisuus ja sen tukeminen on tärkeätä. Kun maakunta menestyy, myös osuuskaupalla on mahdollisuus menestyä.
Paikallisuus näkyy osuuskaupan hyllyilläkin, joissa on esimerkiksi lähiruokaa tarjolla.
– Lähiruoassa olemme olleet edelläkävijä. Meillä on hyvät yhteydet alueen tuottajiin ja teollisuuteen. Omistajat ovat halunneet, että lähiruoka kuuluu kiinteästi valikoimaamme ja niin olemme toimineet.

Kaupan kisa on viime vuosina koventunut. Se näkyy myös katteissa. Osuuskauppa teki viime vuoden alussa oman strategisen päätöksensä ja päätti halpuuttaa hintojaan pysyvästi. Se vaati myös talon sisällä sekä työn tehostamista että kulujen leikkaamista.
– Kun olemme riittävän kilpailukykyinen, niin pystymme vähentämään ulkomaisen kaupan painetta tulla tänne. Ulkomaiset kaupan toimijat syövät esimerkiksi kotimaisten elintarvikkeiden markkinoita, kun ne korvaavat kotimaista ruokaa tuontiruualla.
Tuomen mukaan halpuuttaminen osuuskaupan omasta katteesta on laskenut kuluttajahintoja, mutta se samalla suojelee kotimaisia elintarvikkeita ja sitä kautta kotimaista työllisyyttä.

Satakunnan Osuuskaupalla on takanaan iso, vuosien mittainen investointiohjelma, jonka aikana se rakensi voimakkaasti. Päivänvalonsa näkivät esimerkiksi Huittisten ABC-asema, Tikkulan Terra ja Porin Sokoksen saneeraus. Investoinnit rasittavat vielä vuosia osuuskaupan tulosta.
– Peruspalvelut ovat nyt kohtuullisen hyvin kohdallaan. Nyt investoimme palvelutason ylläpitämiseen ja siihen, miten asiakaskohtaamista voidaan parantaa.
Uutena palvelumuotona Satakunnan Osuuskauppa ottaa Porin Mikkolassa kesäkuussa käyttöön Kauppakassi-palvelun, jossa asiakas voi etukäteen verkossa tehdä ostokset ja käydä hakemassa seuraavana päivänä valmiiksi pakatun kassin. Tuomen mukaan palvelua voidaan kehittää esimerkiksi siihen suuntaan, että se palvelisi myös kotipalvelua.
– Osuuskauppa on yhä kasvuhakuinen yritys. Olemme silmät ja korvat auki hakemassa uusia liiketoimintoja.

Kuka?
Harri Tuomi täyttää 50 vuotta 20.6.
Tuomi on toiminut Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtajana 1.2.2011 lähtien.
Hän on tullut S-ryhmän palvelukseen 1994 Osuuskauppa Keulaan.
Tuomi on Satakunnan Kauppakamarin 2. vpj, Satakunnan ammattikorkeakoulun neuvottelukunnan jäsen, Satakunnan korkeakoulusäätiön hallituksen jäsen.
Tuomi on naimisissa ja hänellä on kaksi tytärtä.
Hän harrastaa pyöräilyä ja uintia sekä omien sanojensa mukaan epätoivoista rakentamista. Perheen perinteenä on käydä yhdessä syyslomalla Etelä-Euroopan lämmössä.
Tuomi haluaa edelleen kehittyä ihmisten johtamisessa.
Viimeksi hänet sai innostumaan Satakunnan Osuuskaupassa 1,5 vuotta työstetty yrityksen sisäisen johtamisen koulutusohjelma, joka on saatu nyt käynnistettyä.

Mahdolliset muistamiset Satakunnan korkeakoulusäätiölle yrittäjyysprofessuurin tukemiseen.
Saaja: Porin korkeakoulusäätiö
Keräystili: FI66 5700 8120 0356 26
Viesti: Yrittäjyyden lahjoitusprofessuuri/HT50/lahjoittajan nimi

Kim Huovinlahti