Pilotti vastaa turvallisuudesta

Suomalaisten suosikkikohteessa, Egyptin Luxorissa viikko sitten sattunut kuumailmapallo-onnettomuus järkytti ympäri maailmaa. 19 henkeä vaatinut turma on kuumailmapallolentojen historiassa vakavin vuosikymmeniin.

Pariakymmentä ihmistä kuljettanut pallo syttyi tuleen kaasusäiliön räjähdyksen seurauksena. Kuumailmapallo oli räjähdyshetkellä noin 300 metrin korkeudessa ilmassa.
– Luxorin haaveri oli alustavien tietojen mukaan ikävien yhteensattumien summa. Normaalin lennon jälkeen pallo oli jo laskeutumassa, mutta maahan ankkuroinnissa tapahtuneen sattuman vuoksi kaasuletku irtosi ja aiheutti ketjureaktiona vakavan onnettomuuden, kuumailmapalloilun porilainen pioneeri Pasi Huhtala kertoo.

Egyptin onnettomuuden viranomaistutkinta on vielä kesken, joten täysin lopullisia syitä onnettomuuteen ei voida vielä varmistaa. 1990 -luvun lopulta asti kuumailmapallolla lentänyt Huhtala korostaa, että onnettomuuden syyt pitää tutkia huolella, jotta vastaavat tapahtumat eivät pääse toistumaan.
Parin viime vuoden aikana kuumailmapallolentojen historiaan on kirjattu muutama muukin vakava turma. Uudessa Seelannissa pallon törmäys voimajohtoihin vaati 11 kuolonuhria ja Sloveniassa myrskysäässä menehtyi kaksi lennon matkustajaa. Luxorissa kuumailmapalloa kohtasi onnettomuus myös vuonna 2009. Tuolloin 16 turistia loukkaantui pallon törmätessä matkapuhelinlähetystorniin.
– Lajia harrastetaan kaikkialla maailmassa, mutta onneksi vakavia onnettomuuksia tapahtuu harvoin. Egyptin onnettomuus on ikävä ja se aiheuttaa varmasti epävarmuutta lennosta haaveileville matkustajille. Kuten muihinkin liikkumismuotoihin, myös kuumailmapalloiluun liittyy riskejä eikä onnettomuuksia koskaan voida täysin välttää, sanoo Huhtala.

Kuumailmapallossa matkustajien turvallisuudesta vastaa pilotti.
– Kun lennosta peritään maksua, tulee pilotilla olla ansiolentokoulutus. Huolellisella lennon ennakkosuunnittelulla pystytään varmistamaan lennon turvallisuus. Ennen lentoa selvitetään muun muassa tuulen suunta ja voimakkuus sekä mahdolliset ukkosrintamat. Ilmaan ei koskaan nousta, jos sääolot ovat epävakaat, korostaa Huhtala.

Koska kuumailmapallo on ilma-alus, tulee siinä matkustajien noudattaa pilotin ohjeita ja määräyksiä. Myös kaluston kuntoa koskevat määräykset ovat tiukat.
– Lentokaluston tulee olla huollettu, katsastettu ja vakuutettu. Katsastus suoritetaan kerran vuodessa. Ennen lennolle lähtöä matkustaja voi tiedustella pilotilta, onko kaluston lentokelpoisuus varmistettu, tähdentää kokenut kuumailmapalloilija.

Vesa-Pekka Järvelä