Pori-brändi uudistuu kaupunkilaisten avulla

Porin asukkaiden oma mainostoimisto aukeaa torstaina.

Tuhansia ihmisiä on jo osallistunut Porin tuoreen imagon luomiseen netin #poriuudistuu-testin innostamana. Moderni brändi tulee olemaan osa kokonaisvaltaista organisaatiomuutosta, joka astuu voimaan 1. kesäkuuta.
– Testin on tehnyt noin 4 500 henkilöä. Brändin luominen näin on uusi juttu, palaute on ollut hyvin myönteistä. Mielestäni tällainen vaihtoehto on ainut oikea tapa toimia, sillä osallistumalla yhteisö kokee muutoksen oikeaksi ja hyväksyttäväksi. Vastaanotto olisi kriittisempi, jos tekijöinä olisi vain kaupungin johto ja mainostoimisto, kaupungin viestintäpäällikkö Salla Rajala kuvailee.

Nettivastauksissa porilaisuuteen liitetään ylpeys, itsepäisyys, luova hulluus ja periksiantamattomuus. Väreistä korostuvat sininen, punainen ja vihreä.
– Muun muassa näitä ominaisuuksia hyödynnetään brändikonseptia hahmoteltaessa, viestintäpäällikkö lupaa.
Uudistuksen seuraava askel otetaan huomenna torstaina 20. huhtikuuta. Brändistä kiinnostuneiden porilaisten oma mainostoimisto avautuu Staartin tiloissa, osoitteessa Yrjönkatu 3. Toimistoon ovat tervetulleita kaikki kaupunkilaiset, jotka haluavat olla vaikuttamassa brändin uudistamiseen. Myös tuoreita luomuksia on esillä ja kommentoitavana toimistossa 28.4. saakka.

Humoristisesta, yhtenäisestä brändistä on tarkoitus tulla kollektiivinen työkalu. Sen avulla työntekijät, asukkaat, yrittäjät eli koko yhteisö puhuu samaa Pori-tarinaa. Konseptin kirkastamista jatketaan mainostoimistossa käytävien keskustelujen pohjalta.
– Uudistettu ilme tulee näkymään esitteissämme, nettisivuilla, tapahtumissa. Budjettimme tähän on 50 000 euroa. Meitä ennen brändinsä ovat uudistaneet Hämeenlinna ja Turku, Helsingissä työ on tekeillä, Rajala kertoo.

Hän korostaa kaupungissamme olevan paljon piilossa olevia aarteita. Esimerkiksi Yyteri ansaitsisi huomattavasti enemmän huomiota.
– Porilaiset ovat vaatimattomia kertomaan esimerkiksi loistavista palveluistamme, jotka kaikki sijaitsevat lähellä. Kesäisin olemme merkittävä tapahtumakaupunki, toiveissa on saada se imago ympärivuotiseksi. Tässä asiassa tulisi panostaa omaehtoisuuteen eli muut järjestäisivät ja kaupunki tukisi tekijöitä, viestintäpäällikkö Salla Rajala korostaa.

Humoristisella kyselyllä kerätään tietoa siitä, mitä kaikkea Pori asukkaiden mielestä edustaa. Kuun loppuun asti siihen voi siihen osallistua www.poriuudistuu.fi -sivustolla.
Porilainen matkailualan opiskelija Jasmin Vesterholm testasi sivuston. Hänen tarinansa nimeksi tuli Tyypillinen aamu Porissa. Se alkaa seuraavasti:
Kun aurinko löytää länsirannikon keltaisen kuukiven, on Pori taas ylpeänä marssimassa kohti uusia haasteita. Aloitat päiväsi juhlimalla ankarasti ja tajuat, että voit luoda näissä olosuhteissa mitä tahansa... Loppuhuipentumana on:
Illalla on aivan sama miten asiat meni – huomenna voit päteä taas seuraavien Jazzien artistivalintojen arvostelemisessa.

Pia Rauhalammi