Porispere-kyltit erottaa massasta

– Ihmiset odottavat, mitähän tänä vuonna tulee. Onhan se meille vähän sellainen paine, promoottori ja ravintoloitsija Harri Vilkuna myöntää Porisperen omaperäisistä mainoksista puhuttaessa.
Vieressä istuu markkinoinnin oikea käsi, ekonomi Jussi Leinonen ja nyökyttää päätään. Kaksikko on tehnyt vuosia yhteistyötä. Ensimmäisen kerran legendaarisen Beach-futiksen aikoihin.
– Se tapahtuma on toistaiseksi telakalla, mukana aktiivisesti häärinyt Vilkuna tyytyy toteamaan.
Niinpä keskitymme tulevan viikonlopun Porispereen, joka on järjestyksessään kuudes musiikin ilokattaus.

Porin kauppatorilla seisoessa silmiin osuu yksi Porisperen tuoreista tolppamainoksista. Kaija Koon kaunis kuva ja alla teksti ”Kaija, mitä muija? Mitä elokuus?” Muita bongattuja ovat muun muassa ”Dee, mitä äijä?” ”Eläks sääki viä?”, ”Antti, mitä päällikkö?”
– Tolppamainosten kiinnittäminen on Otsolan kansalaisopiston varainhankintaprojekti. Siellä päätetään, mihin tolppiin ne laitetaan. Porin ympäristössä sijaitsee 400 Porispere-mainosta.

Ensimmäiset ideariihen riemukkaat välähdykset vuonna 2011 olivat Vilkunan ja Leinosen mielestä jopa nykyistä repäisevämpiä esimerkkinä mainittakoon ”Pitäkää tunkkinne”. Anarkistisuus ja porilaisuus olivat ideoitsijoiden pääideologiat.
– Festarimainokset olivat perinteisesti tylsiä, vaikka kyseessä on elämystapahtuma. Vielä viisi vuotta sitten oli tapana hävetä porilaisuutta ja murretta. Me puolestamme nauroimme ja heitimme huumoriksi porilaisen omalaatuisuuden. Kaveriporukassa aloimme keksiä sloganeita löysästä brändikonseptista, Harri Vilkuna valottaa syntyjä syviä.

Porispere-festivaali täräytti vuonna 2012 pukemalla miehet kilttiin, joka sai nimekseen yllättäen Tuhma. Tämä Jenni Ahtiaisen suunnittelema miesten Porispere-asu täyttää ensi vuonna viisi vuotta.
– Tuhmaa kysytään vuosittain.Voitaisiin vaikka potkaista se uudelleen tuotantoon ensivuonna. Onhan se käyttöharvinaisuus, promoottori Wilkuna innostuu miettimään.
Onko siellä Tuhman alla mitään? Tätä kysymystä on totuttu kuulemaan. No, onko?
– Se jääköön arvoituksen verhoksi.

Festivaali tärähtää soimaan perjantaina 5.8. kello 16.30 ja hiljenee sunnuntaina 7.8. Cheekin 17.30 alkavan esityksen jälkeen. Sunnuntai on jo loppuunmyyty, väkeä luodolle saapuu peräti 8 000 henkeä. Perjantaina ja lauantaina lippuja saa ostaa portilta, jollei ole netin kautta niitä hommannut.
– Tulkaa jo keskiviikkona Kirvatsin Jytä -päivänä vaihtamaan kahden ja kolmen päivän lippunne rannekkeisiin, niin viikonloppuna vältytään suurilta jonoilta.
Kävijäennätystä odotetaan tänä vuonna. Promoottori arvelee yleisöä saapuvan Kirvatsin Jytä mukaan lukien 22 000 henkeä, Porispereen yksistään 18 000 festarilaista.

Alkoholittomia juomia voi tuoda mukana avaamattomissa pulloissa. Käteistä rahapussiin, jollet omista Yonoton-mobiilisovellusta. Porispere on eka festari, jossa sovellus on käytössä.
Katso ohjelma ja lisätiedot: www.porispere.fi

Pia Rauhalammi