Veneet paraatipaikalle

Maanantaina julkistettu Jokikeskuksen yleissuunnitelma sai yleisötilaisuudessa paitsi kiitosta,  myös periaatteellista kritiikkiä ja neuvovia kannanottoja. Yleisöryntäystä tilaisuuteen Yliopistokeskuksen tiloihin ei syntynyt, sillä paikalle vaivautui vain viitisenkymmentä henkeä.
– Ei Jokikeskuksen alue pelaa, ennen kuin rannan yrityspaikat saadaan lähemmäs toisiaan. Ne saisivat tukea toisiltaan, ihmiset hakeutuvat yhteen, kiinteistönjalostaja Kari Elo näkee perusongelmana.

Elo tiivistää jokirannan vetovoiman veneilijöiden palveluun, vaikka myöntää ajattelevansa liiaksi kesäaikaa.
– Suunnitellun Kirjurinluotoon johtavan sillan ja Rauman sillan väli venelaitureineen on hyvä. Mutta kun ajattelet vaikka Riikaa tai Turkua, veneilijät pääsevät aivan paraatipaikoille.
Tilaisuudessa perättiin myös veneilijöitä palvelevaa polttoaineen jakelupistettä jokirantaan.
– Sellaiselle osoitetaan kyllä paikka, jos halukas yrittäjä löytyy, kaupunkisuunnittelupäällikkö Olavi Mäkelä lupasi.

Kari Elon mielestä suunnitelma on vielä raakile ja  jalostuu palautteen pohjalta ennen kuin se pääsee poliittiseen päätöksentekoon loka-marraskuun taitteessa. Elo arvioi kaavaillun musiikkitalon, Puuvillan kauppakeskuksen ja viereen suunnitellun Karhukorttelin tuovan joskus elämää rantaan talvellakin.

Porin Yrittäjät ry:n hallituksen jäsen Timo Wallin patisteli rakentamista vauhtiin välittömästi. Hän myönsi, että takavuosina useammankin rannan yrittäjän voimin aika hyvällä sykkeellä ja rahalla yritettiin nostaa jokirannan kiinnostavuutta,  mutta kauppaa vain ei saatu käymään. Ranta olisi saatava nykyistä haluttavammaksi.
Tilaisuudessa Markku Tanttinen teilasi koko suunnitelman ja rinnasti rakentamisen kaupungin velkaantumiseen ja palvelujen leikkaamiseen. Tanttinen kyseli, missä on inhimillisyys ja lämpö, kun näitä suunnitelmia kaupunki laatii.
– Poliitikot päättävät, mistä säästävät tai mihin laittavat rahaa, Teknisen palvelukeskuksen johtaja Jukka Kotiniemi ohjasi keskustelua.
Rakentamisen rahat silti kuuluvat Kotiniemen johtaman viraston budjettiin.

Eero Niittynen ennakoi, ettei porilainen kiinnostu jokirannasta kuitenkaan, vaan hakeutuu Eetunaukiolle. Hän suositteli enemmän viherrakentamista rantatasanteille.
Yleissuunnitelman laatinut WSP Finland Oy piirsi  Kirjurinluodon kautta joen ylittävän sillan Birdy-kilpailutyön henkeen. Jokiranta saa muun muassa pitkittäiset kulkutasanteet kahteen tasoon, kaksi tapahtuma-aukiota ja rantaan laskeutuvan portaikon Cafe Jazzin kohdalle. Tavoitteena on ympärivuotisen käytön lisääminen.

Hinta-arvio toteutuksesta on tänään 20 miljoonaa euroa ja toteutusaika 10–15 vuotta.
Asiakirjat ovat nyt nähtävillä kaupungin palvelupiste Porinassa, sekä verkkosivuilla www.pori.fi/jokikeskus. Palautetta suunnitelmista verkkosivuilla voi antaa 31.8. saakka.

Jukka Silvast