A-
A+
Jukka Silvast
Porin kaupunki ja Satakuntaliitto ovat pitäneet neuvotteluyhteyden valtion päättäjiin. Maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä, miten Porin ulosjäämistä on perusteltu teille?
– Porin lentokentän liikennetilanne eroaa lähtökohtaisesti paljon noista mainitusta viidestä muusta maakuntakentästä. Porissa Porin kaupungilla on tuo mainittu julkisen palvelun velvoite vuoden 2022 loppuun asti. Ja nyt valtiolle on asetettu vuoden 2021 loppuun asti tuo sama velvoite viiden maakuntakentän osalta.
Onko jotain vaihtoehtoisia tukimuotoja tarjottu Porista lähteville lentoreiteille?
– Nyt vallitsevassa tilanteessa Porin lentokentän liikennemäärä ja laatu ovat huomattavan hyviä muihin maakuntakenttiin nähden, koska niistä supistunut liikenne tapahtuu varsin erikoisesti kiertävin reitein. Ilman muuta sen jälkeen, kun Porin kaupungin julkisen palvelun velvoite päättyy, Porin lentokenttä pitää saada samalle viivalle kuin muutkin maakuntien lentokentät ja niiden liikenne.
Miten työ nyt jatkuu reittilentoliikenteen turvaamiseksi Porista tulevaisuudessa?
– Kun Porin kaupungilla on nykyisin voimassa tuo mainittu julkisen palvelun velvoite, niin ilman muuta Porin kaupunki on tässä lentoliikenneasiassa keskeisin maakunnan toimija ja me muut tuemme aktiivisesti Porin toimenpiteitä. Yhteisesti teemme Porin lentokenttäalueen laajaa kehittämistyötä ja toimimme sen eteen, että Porin lentoliikenne on valmisteltavassa vuoden 2022 alusta alkavassa kansallisessa menettelyssä samassa asemassa kuin muutkin maakuntakentät. Lentoliikennettä koskevan järjestelyn tulee koskea kaikkia niitä maakuntia, joista on ilman lentoliikenneyhteyttä yli kolmen tunnin matka pääkaupunkiin.
Jukka Silvast
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma