A-
A+
Jorma Toivonen (vas.), Jarmo Vehmanen ja Ismo Narkko poseeraavat Vehmasen hybridin vierellä. Taustalla Rauman merimuseo.
KUVA: Asko Tanhuanpää
ASKO TANHUANPÄÄ
Rauman Kauppaseuraan lounaalle kokoontuneita Ismo Narkkoa, Jorma Toivosta ja Jarmo Vehmasta yhdistää paitsi ammatti – kaikki ovat entisiä autokauppiaita, myös huoli alan tulevaisuudesta. Omien laskujensa mukaan yhteensä reilut 30 000 uutta autoa myynyt kolmikko on yhtä mieltä siitä, että sähköautoista ei ole autokaupan pelastajiksi ainakaan lähitulevaisuudessa, jos sitten koskaan.
– Autokaupan tilaa voi nimittää tämän vuoden tilastoihin peilaten suorastaan surkeaksi. Uusien autojen kokonaismyynti on pudonnut viime vuoden lukuihin verraten jopa 20 prosenttia. Kaikkiaan vuoden 2020 aikana tullaan myymään vain noin 93 000 uutta autoa, Narkko ynnää.
– Eniten tähän mennessä on myyty bensakäyttöisiä autoja, yhteensä 48 prosenttia kaikista. Diesel-autojen osuus on vastaavasti 13,5 prosenttia ja täyssähköautojen 3,6 prosenttia. Loput ovat erilaisia hybridejä, hän tietää.
Käytettyjen autojen osalta viimeisimmät tilastot ovat peräisin vuodelta 2019. Kokonaismyyntimäärä oli tuolloin 600 000 autoa, joista ulkomailta tuotuja 45 000.
– Myynnin pudotus johtuu useammastakin asiasta. Yksi syy on yrityksissä, jotka ovat väkisin yrittäneet vaihtaa autoetuautot täyssähköisiksi tai sitten hybrideiksi. Tästä syystä auto ei ole enää näytellyt työsopimuksissa yhtä isoa roolia kuin aiemmin.
– Toinen syy on koronassa. Epävarmuus on saanut ihmiset siirtämään ostopäätöstään tuonnemmaksi, Narkko miettii.
– Sekin lisää epävarmuutta, etteivät ihmiset tiedä, millaisen voimalinjan autoonsa hankkisivat, näkee puolestaan Tuominen.
– Syyksi laskeviin lukuihin on tarjottu yleisesti myös autoveroa, mutta rohkenen olla asiasta eri mieltä. Pelkkä vero ei autokauppaa ratkaise, selvittää Vehmanen.
– Kysymys on myös negatiivisesta ilmapiiristä, jonka on osittain luonut Aalto-yliopiston professorien esitys nostaa bensan hinta kerralla kahteen euroon. Ikävä totuus on, että tällä keinolla ei ainakaan saa vanhaa autokantaa uudistettua. Raha tai vihreyden himo edellä ei tässä voi edetä, ihmettelee Narkko.
Ismo Narkko, Jorma Tuominen ja Jarmo Vehmanen vakuuttavat olevansa yhtä mieltä siitä, että täyssähköauto tai hybridimallit voivat olla pidemmän päälle hyviä vaihtoehtoja, mutta nykyisellään niistä ei vielä sen enempää autokaupan pelastajiksi kuin autokannan uudistajiksikaan ole.
– Infra tulee väistämättä vastaan, sille ei mahda mitään. Siitä ei ole niinkään montaa vuotta aikaa, kun vielä sanottiin, ettei uunia ja saunaa saisi käyttää samaan aikaan. Nyt samassa paikassa pitäisi sitten ladata useampia autoja samalla kertaa. Lataaminen ei vanhoissa taloyhtiöissä kuitenkaan onnistu, kun virta ei yksinkertaisesti riitä. Jatkossa pitäisikin ilmeisesti rakentaa erillisiä latausautotaloja, Tuominen esittää.
– Ovatkohan vihreät valmiita ostamaan Venäjältä entistä enemmän sähköä, jotta täyssähköautot saataisiin ladattua? Jos sähkön hinta nousee autojen takia, se vaikuttaa ihan kaikkeen. Kohta koko kansa on polvillaan, mutta siitä tiettyjen puolueiden poliitikot eivät liikoja välitä, heittää Narkko sarkastisesti.
– Minä uskon, että kaasu-, vety- tai aurinkoenergia nousevat ratkaisijan asemaan jo ennen kuin sähköauto on tavallisen kansalaisen käsissä varteenotettava vaihtoehto, linjaa omana kantanaan Vehmanen.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma