A-
A+
Yhä kosteammiksi käyvät talvet povaavat rannikon autojen jakopäille ja moottoreille entistä lyhyempää käyttöikää. Jakopään kotelo on useimmiten avoin tila, johon kosteus helposti myös tunkeutuu.
Teematuotanto, Jarno Keskinen
Rannikolla, varsinkin Perämeren seudulla, autoja vaivannut jakopään ongelma on vihdoinkin ratkaistu. Vuosien mittaan erilaisia teorioita on esitetty useamman tutkimuksen voimin, mutta lopullista selitystä autojen jakopäitä tuhoavalle ilmiölle ei ole aikaisemmin löydetty. Nyt tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin maantieteellisiä olosuhdetietoja ja aikaisempia tutkimustuloksia entisen lentokonemekaanikon ja keksijän johdolla.
Tapio Juvanilla on myös useita patentteja ajoneuvotekniikkaan liittyen. Juvanin mukaan suurimmat syyt jakopään ongelmiin ovat alueitten erilaiset sääolosuhteet.
– Tein vuoden verran yhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa, jotta Ilmatieteen laitoksen valtava säädata useammalta vuodelta ja eri paikkakunnilta saatiin analysoitua ja tulokset vertailukelpoisiksi. Yhdistelemällä tähän mukaan aiempia tutkimustuloksia saatiin nämä kaksi selkeää tekijää esille: runsas kosteus ja jäätävä sumu, Juvani summaa.
Aikaisemmissa tutkimuksissa vaurioituneiden ajoneuvojen jakopään koteloista löydettiin runsaasti ruskeaa, hiekkamaista sakkaa, mikä osoittautui ruosteeksi. Ruosteen voi aiheuttaa vain suuri kosteuspitoisuus ja korroosio. Vertailututkimuksessa ruostetta ei muilla paikkakunnilla juurikaan esiintynyt. Kun maantieteellisiä olosuhdetietoja vertailtiin eri paikkakuntien kesken, löydettiin lisää vahvistusta kosteuden ja jakohihnan jäätymisen yhteisvaikutuksista. Erityisen jäätäviä ja kosteita olosuhteet olivat Oulussa ja Kemissä eli samoilla paikkakunnilla, missä havaittiin eniten korroosioita ja jakopään vaurioita.
– Erot muihin paikkakuntiin olivat monikertaiset ja erittäin selkeät. Tulokset olivat pääsääntöisesti kaikissa ajoneuvoissa samansuuntaisia, Juvani taustoittaa.
Korroosiolle alttiina olevat hammasrattaat luonnollisesti kuluvat nopeasti. Hammasrattaista irronnut ruoste hammasrattaan ja hihnan välissä on kuin hienoa hiekkaa. Tällaiselle kulumiselle alttiiksi joutuvat hammasrattaat tulisikin vaihtaa normaalia huoltoväliä aikaisemmin.
– Huoltoväli on aina maksimiaika tai kilometrimäärä riippuen siitä, kumpi tulee ensin täyteen. Huoltoväli on annettu vain hyviin olosuhteisiin.
Hammasrattaat ja hihna tulisi aina vaihtaa yhtä aikaa uusiin. Mikäli vaihdetaan vain hihna, vanhat, kuluneet hammasrattaat syövät hihnan nopeasti loppuun, koska uusi hihna ei asetu enää kunnolla kuluneille rattaille ja moottorivaurio on ilmeinen.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma