A-
A+
Otto Makkonen jalostaa taitojaan kotioloissakin. Mersua pitää laitella sieltä täältä. Lokasuojatyöt odottavat.
Jukka Silvast
Jukka Silvast
Otto Makkonen innostui autoalasta, ei kuunnellut opinto-ohjaajien neuvoja, enemmänkin itseään. Lukioon ohjattiin, kannustettiinkin. Takana on nyt Sataedun autoalan perustutkinto – ajoneuvoasentaja. Seuraavaan kesään saakka Puolustusvoimat pitää hänet koulutuksessa ja sitten hän siirtyy Tampereelle opiskelemaan autoalan insinööriksi.
– Ensin insinööriopinnot, sitten opettajakoulutukseen. Laskeskelin tulevaisuutta jo 10–15 vuodeksi eteenpäin. Johonkin ammattikouluun voisin lähteä opettajaksi, Sataedukin olisi hyvä paikka palata opettamaan.
Nämä ovat suunnitelmia, joista osa jo toteutui määrätietoisella työllä.
– Alunperin ei ollut tietoa, mihin menisin, opot suosittelivat lukiota. Ajattelin, etten pysty istumaan niin monta vuotta paikallani. Sitten innostuin laittamaan mopoja.
Tie valkeni – autot! Otto kertoo opiskelleensa Sataedussa enemmän kuin normitunnit tarjosivat.
– Ylimääräistä tuli tehtyä, välitunneillakin. Se on ala, mistä kiinnostuin. Lopulta korotin vielä arvosanoja, joten todistus on melkein täydellinen. Halusin, että pääsen varmasti Tampereelle insinööriopintoihin.
Kotiin hän hankki Mersun vuodelta 1999, CLK, joten oppia karttuu kotonakin.
Makkonen otti koulutuksesta kaiken irti. Samaa hän suosittelee muillekin, jotka tietävät kouluttautuvansa mieleiselleen alalla. Hän opiskeli valinnaisia kielikursseja perustutkintoon kuuluvien lisäksi. Työssäoppimisjakson hän suoritti Toulousessa Ranskassa Toyota- ja Lexus-merkkeihin erikoistuneessa liikkeessä. Ranskan jaksolle tuli yllättävä tarjous, eikä hän lähtöä kauan miettinyt. Mukaan lähti Jyri Vidlund.
Viiden viikon jaksoa hän kehuu.
– Ranska on vaikea kieli, mutta opettajat puhuivat englantia. Kun minulla on hyvä englannin kielen taito, niin se onnistui.
– Teimme perushuoltoja – öljyt, jarrut, rengashommia. Lisäksi asensimme lisävarusteita uusiin autoihin. Peräkoukkuja tuli paljon asennettua, sen homman tunnen, hän naureskelee.
– Työkaverit pyysivät perjantaisin pelaamaan jalkapalloa, mutta emme töitten jälkeen halunneet. Menimme asunnolle laittamaan ruokaa ja halusimme tutustua kaupunkiin mahdollisimman hyvin.
Otto Makkonen sanoo, että autoala on mukava, siinä oppii koko ajan lisää, löytyy uutta tietoa. Alaa pystyy opiskelemaan itsekin.
– Jos löytää oikeasti oikean alan itselleen, opiskeluasiat kannattaa hoitaa hyvin, jotta saa kunnon paperit ja pystyy toimimaan. Jos alun linjavalinta ei ole se oikea, voihan sen vaihtaa kesken kauden.
Vaikka Niinisalossa varusmiespalvelustaan suorittava Otto Makkonen on jo vuoden päästä Tampereella, se ei ole hyvästit Satakunnalle.
– Helposti sieltä ajaa Ulvilaankin, hän mietti tulevia oppivuosiaan.
Tulevaisuuden automaailma?
– Sähköautot yleistyvät paljon nykyisestä kymmenessä vuodessa. Silti bensiini- ja dieselmoottoriset eivät katoa, koska niitäkin kehitellään.
– Hybridejä olen jo korjannutkin, ja minulla on paperit siihen.
Satakuntalainen kauhuskenaario on se, että koulutettu väki katoaa maailman tuuliin. Mitä sanoo Otto tähän?
– Olen ajatellut että palaan kotiseudulleni – tai sitten menen Savoon.
Hän kokee, että Ulvila on suhteellisen pieni paikka, jossa kaikki silti on lähellä. Varmaan paluuajatuksia herättää sekin, kun olen lapsuuteni asunut Ulvilassa.
– Enkä pidä isoista paikoista.
Entä se Savo?
– Meillä on mökki siellä ja on tullut paljon kierreltyä niitä kulmia. Siellä se luonto, lehtipuut, järvimaisemat, lehtipuut, tienvarret kukkia täynnä...
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma