A-
A+
Ismo Narkon mukaan Suomen autokantaa ei saada nuoremmaksi veroja nostamalla, vaan siihen tarvitaan konkreettisia toimia.
Asko Tanhuanpää
ASKO TANHUANPÄÄ
Raumalainen pitkän linjan autokauppias Ismo Narkko sanoo kaunistelematta, että kyrsii ja lujaa kyrsiikin. Narkko ei suostu ymmärtämään Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liskin taannoista esitystä, jonka mukaan liikenteen päästöt saataisiin kuriin polttoainetta säännöstelemällä ja hintoja rajusti korottamalla.
– Professorin ehdotus sai julkisuudessa järjettömät mittasuhteet. Henkilöautokannan osuus maamme hiilidioksidipäästöistä on selvästi alle kymmenen prosentin luokkaa, mutta siitä huolimatta liikenne nousee toistuvasti päästöosuuttaan suurempaan huomioon. Ei ilmaston tilaa saa paremmaksi veroja nostamalla, vaan tarvitaan konkreettisia toimia, Narkko tuhahtaa.
– Liikenteen päästöt saa toki helpostikin nykyistä pienemmiksi, mutta siihen ei tarvita arkitodellisuudesta vieraantuneiden professorien esityksiä. Jos hallitus todella haluaa vähentää päästöjä seuraavan 15 vuoden aikana, on Suomen ikääntynyt autokanta saatava nuoremmaksi ja samalla vähäpäästöisemmäksi, hän jatkaa.
Ismo Narkolla on esittää päättäjille kaksi toimivaa ehdotusta, joiden kautta autokanta saataisiin selvästi nykyistä vähäpäästöisemmäksi.
– Ensinnäkin autovero pitäisi saada selvästi nykyistä pienemmäksi tai se voitaisiin jopa poistaa kokonaan 20–25 000 euron hintaluokassa olevilta vähäpäästöisiltä autoilta. Vaihtoehtoisesti vanhan autonsa uuteen vähäpäästöiseen vaihtavalle autoilijalle pitäisi maksaa 2 000 euron suuruinen romutuspalkkio ja autokaupan ilman korkoja ja muita kuluja 36–48 kuukauden ajaksi tekevälle myyjäliikkeelle lisäksi vielä 1 000 euron tuki. Minusta autoliikkeiden pitää osallistua yhteisiin talkoisiin, ehdottaa Narkko.
– Tuen voisi laajentaa vähän pienempänä myös alle viisivuotiaisiin ja korkeintaan 70 000 kilometriä ajettuihin käytettyihin vähäpäästöisiin autoihin. Päästörajat löytyvät jo nyt helposti EU:n säännöksistä, Narkko lisää.
Ismo Narkko sanoo EU:n alueen liikennepäästöjen olevan tällä hetkellä jopa 30 prosenttia pienemmät, mitä ne ovat Suomessa. Tänä johtuu hänen mukaansa vain ja ainoastaan siitä, että muualla ajetaan selvästi uudemmilla autoilla.
– Esittämilläni toimenpiteillä saataisiin Suomen vanhentunut autokanta, keski-ikä on nyt noin 12,5 vuotta, uudistettua pikkuhiljaa, kunnes uusien polttoaineiden ja käyttövoiman teknologia saadaan niin sanottujen tavallisten autonkäyttäjien ulottuville.
– Myös tuontiautoille pitäisi asettaa selkeät päästörajat. Nyt tilanne on ikävä kyllä se, että maksamalla vähän korkeampaa veroa saa myös luvan saastuttaa. Tuontiautojen keski-ikä on yhdeksän vuotta ja niistä autoista valtaosa on isopäästöisiä Mersuja, Bemareita, Audeja ja Volvoja, muistuttaa Narkko.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma