A-
A+
"Gösta Sundqvistin lauluissa lauletaan tavallisista ihmisistä. Niissä on paljon sanomaa myös naisille – maskuliinisuus lauluissa on ehkä vain piikki äijäilylle", uskoo A-J Keskinen.
Salli Saastamoinen
SALLI SAASTAMOINEN
A-J Keskinen on kuunnellut Leevi and the Leavingsin musiikkia pikkupojasta. Viimeistään Gösta Sundqvistin kirjoittamat kappaleet kolahtivat nuoreen muusikon alkuun 1990-luvun lopulla Keskiviikko – 40 ensimmäistä hittiä -cd:n myötä.
– Sen kuuntelu oli sellainen ahaa-hetki. Pidin erityisesti Gösta Sundqvistin tekstityylistä, miten hän kirjoitti ja kuinka taitava hän oli riimittelyssä ja tarinan viemisessä.
Vielä silloin A-J Keskinen ei arvannut, että hän tulisi lähtemään pitkälle retkelle Gösta Sundqvistin ja Leevi and the Leavingsin maailmaan ja pääsisi vieläkin syvemmin sisään arvostamansa biisintekijän mielenmaisemaan.
Se päivä tuli, kun Suomen Musiikkiteatterin Raparperitaivas-musikaali, joka rakentui Sundqvistin ja hänen yhtyeensä tarinaan, oli saanut ensi-iltansa syksyllä 2017. Vain kuusi päivää ennen ensi-iltaa pääosan esittäjä vaihtui ja musikaalin ohjaaja hyppäsi paikkaamaan roolin, kunnes vakituinen tekijä löytyisi.
Teatterin muusikot suosittelivat Keskistä rooliin.
– Totta kai kiinnostuin ehdotuksesta. Olin tehnyt joitakin mainoselokuvia, mutta teatterilavoilta minulla ei ollut kokemusta. Sain roolin koe-esiintymisen myötä.
Matka Göstan maailmassa jatkuu Keskisellä Suomen Musiikkiteatterissa nyt jo toisen, Vasara ja nauloja -musikaalin, parissa.
– Rohkeutta lähdin aikoinaan itsessäni ajamaan takaa, ja sillä tiellä ollaan.
Rohkeudesta muistuttaa myös oikeaan ranteeseen otettu tatuointi, missä tämä sana lukee.
A-J valmistautui Göstan rooliin lukemalla hänestä kirjoitettuja kirjoja, kuuntelemalla livehaastatteluja ja selailemalla hänen haastattelujaan.
– Niiden perustella hahmottanut Göstan puhetapaa ja elehdintää. Lavalla en kuitenkaan yritä liikaa tarjota ehdotonta totuutta, että Gösta oli tällainen. Se on minun näkemykseni hänestä.
Rooli on esittäjälleen sekä fyysisesti että henkisesti vaativa. A-J laulaa paria laulua lukuun ottamatta kaikki musikaalin biisit ja on lavalla lähes koko esityksen ajan.
Hänet on nimetty Gösta Sundqvistin kaksoisolennoksi.
– Ei se ärsytä, sillä aikansa kutakin. Nyt tehdään tätä ja kohta taas jotain muuta. Meillä on ehkä samaa enemmän ulkoisesti kuin sisäisesti, vaikka minäkin olen valitettavasti välillä jääräpäinen periaatteen mies. Hauska yhteensattuma, että olen muokkautunut hänenlaisen suurmiehen näköiseksi.
Vasara ja nauloja -musikaalista A-J Keskisellä nousee kaksi biisiä ylitse muiden: Elämä ikkunan takana ja Itkisitkö onnesta.
– Itkisitkö onnesta -kappale on usein väärinymmärretty tai sitä ei ole kuunneltu tarkasti. Lause "Itkisitkö onnesta, jos panisin sua kuunnolla", joka aloittaa biisin, tiputtaa monet kuuntelijat. He ajattelevat, että laulu on vähän rivo, vaikka siinä on huikea tarina. Viimeistä säkeistöä on aina vaikea laulaa liikuttumatta. Toivon salaa, että Gösta on tahallaan laittanut ensimmäisen lauseen juuri sitä varten, että se vähän horjuttaisi ei niin tarkkakuuloista kuuntelijaa.
A-J Keskinen on palannut studioon myös omalla musiikkiurallaan. Uusi sinkku on tulossa tammikuussa ja ensi vuonna on tarkoitus julkaista myös albumi. Hän tuli tunnetuksi suurelle yleisölle The Voice of Finlandista ja lauloi itsensä kahdeksan parhaan joukkoon valmentajansa Olli Lindholmin tiimistä.
– Ollin poismeno oli sokki. Soittelimme ja jaoimme ajatuksia elämästä myös ohjelman jälkeen.
A-J rakastaa myös kirjoittamista ja kertoi aktivoituneensa Parrakas mies -bloginsakin tiimoilta. Lähiaikoina blogiin on tulossa pitkästä aikaa uutta luettavaa.
Vasara ja nauloja -musikaali Promenadisalissa Porissa 14. joulukuuta.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma