A-
A+
Jose Hyvärinen myy autoja Kamuxin Rauman toimipisteessä.
Asko Tanhuanpää
ASKO TANHUANPÄÄ
Automyyjä Jose Hyvärinen Kamuxin Rauman toimipisteestä yllättää sanomalla, että käytettyjen autojen kauppa käy hyvin yhteiskunnan yleisestä epävarmuudesta huolimatta. Hyvärisen mukaan kaupassa on ollut näkyvissä jopa hienoista nousua, jos vertailukohteena käyttää viime vuoden vastaavaa ajankohtaa.
– Erilaisten hybridien kysyntä on selkeästi nousussa, mutta täyssähköauto ei näy vielä käytettyjen kysynnässä ainakaan täällä provinssissa. Tilanne on varmasti kuitenkin täysin toinen pääkaupunkiseudulla, missä yhdellä latauksella voi selvitä useammankin päivän. Moni on tullut sanomaan, että saattaisi jopa harkita täyssähkövaihtoehtoa, jos infra olisi kunnossa, Hyvärinen selvittää.
– Ympäristöajattelu on kuitenkin lisääntynyt ja nyt kysytään niin pienipäästöisiä kuin vähän kuluttavia ajoneuvoja. Hybridipuolella varsinkin lataushybridit eli niin sanotut plug–in-hybridit ovat haluttuja. Seuraavana tulevat sitten täyshybridit. Kaasuhybridejä ei Raumalla juuri kysytä, kun täällä ei ole tankkauspistettäkään, hän jatkaa.
Jos ajatellaan perinteisiä voimalinjavaihtoehtoja eli dieseliä ja bensiiniä, on bensan suosio lähtenyt Jose Hyvärisen mukaan hienoiseen nousuun. Osasyy tälle saattaa hänen mukaansa löytyä siitä, että dieselmoottorit ovat olleet viime aikoina otsikoissa myös negatiivisessa mielessä.
– Jos haluaa nimetä auton, mitä meiltä kysytään tällä hetkellä eniten, niin se on alle kymmenen vuotta vanha bensafarmari automaattivaihteistolla ja fiksuilla kilometreillä eli ajokilometrejä ei saisi olla takana enempää kuin 150 000.
– Ratkaisevia tekijöitä niin käytettyjen kuin uusienkin autojen menekissä ovat tarve ja käyttötarkoitus. Tänä päivänä ympäristöystävällisyyttä enemmän painavat vielä esimerkiksi sellaiset perinteiset tekijät kuin mukavuus ja turvallisuus. Autossa saisi mielellään olla niin peruutustutka, webasto, vetokoukku kuin sähkötoimiset luukutkin, luettelee Hyvärinen.
Samoilla linjoilla Jose Hyvärisen kanssa käytettyjen myynnin sujumisesta on myös Porissa, Huittisissa ja Raisiossa toimivan Autotalon Pelttarin toimitusjohtaja Jukka Pelttari. Hänen mukaansa liikutaan hyvin samoissa lukemissa.
– Meillä on huomattu, että täyssähköautoja ja erilaisia hybridivaihtoehtoja kysytään sekä uusina että käytettyinä enemmän kuin monelta kilpailijalta. Niiden suosio on selkeässä kasvussa. Erityisesti plug–in-hybridit ovat olleet kovassa nousussa, kun taas kaasuautojen kysyntä on alhainen, tiivistää Pelttari.
– Ongelma on se, että käytettyjä täyssähköautoja ja hybridejä ei ole vielä kauheasti myynnissä. Tilanne varmasti muuttuu ensi syksynä, kun markkinoille on tulossa runsaasti uusia malleja, Pelttari selvittää.
Käsi kädessä sähköautojen ja hybridien suosion kanssa kulkee suunta kohti entistä ympäristöystävällisempiä autoja. Se on valintakriteerinä jo huomattava.
– Ihmiset tietysti ajattelevat myös omaa talouttaan hankkimalla entistä vähemmän kuluttavan auton. Ja vaikka kokoluokka olisi pienempi, ei se tosiaankaan näy sen enempää ajettavuudessa kuin turvallisuudessa, Jukka Pelttari tietää.
Kamuxin tapaan myös Autotalo Pelttarilla on näkynyt bensamoottorien suosion nousu. Vaihtoautona diesel toki tekee edelleenkin hyvin kauppansa.
– Jos ajetaan pitkää matkaa, on diesel sopivin vaihtoehto. Voimalinjana sitä on ihan turhaan syyllistetty, tosiasiassa nykydieselit ovat ympäristölle turvallinen valinta.
Varustepuolelta käytetyn auton ostajat kysyvät Pelttarin mukaan erityisesti automaattivaihteistoa, vakionopeudensäädintä ja tehokkaita valoja. Tärkeä ostokriteeri on myös tila.
– Parhaiten liikkuvat kohtuullisesti ajetut, automaattivaihteiset farmarit, joiden hinta on 10 000–15 000 euron haarukassa, hän sanoo.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma