A-
A+
Kauppias Kalle Wahlroos korostaa, että kuluttajien erilaiset tarpeet vaativat kaupalta panostuksia.
Jukka Silvast
Jukka Silvast
Joulu on elintarvikekaupan suurin sesonki. Ehkä tavallista suuremmaksi sen tekee ihmisten kotikokkaamisen korostuminen koronan vuoksi.
Porissa ICCO-kauppakeskuksessa K-Citymarket-kauppiaana toimiva Kalle Wahlroos sanoo, että koronavuosi on nostanut uusia asioita esiin. Yksi joulun iso asia on, kun arviolta 300 000 muilla mailla jouluaan viettänyttä on jäänyt kotimaahan.
– Kaikki syövät vieläpä pienemmissä, eli useammassa pöydässä kuin normaalisti, kauppias pohtii.
Joulukaupan ennakoidaan olevan tavanomaista vilkkaampaa ruokaosastoilla, sillä onhan kaupan elintarvike näyttänyt menevän hyvin kaupaksi poikkeusoloissa. Wahroos luettelee viisi asiaa, joita hän ei jättäisi koskaan varaamatta jouluksi. Ne ovat kinkku, laatikkoruuat, kalat, ns. paremmat suklaat ja ruotsalaisperäinen julmust-juoma.
Hän kaivaa tuoterosterista uutuuksia kuluvalle joulusesongeille – ainakin vegaanijoulukalenteri oli ennen kuukauden vaihdetta, monien tuotteiden uudet variaatiot ovat ja kaupan oma tuorepastaosasto on.
Joulun aika hänen mielestään on aikaa, jolloin ei henkilökunnassa eikä tavarassa säästellä, kunhan saadaan asiakas palveltua. Tavaran riittävyydestä hän huomauttaa, että sitä saa tilattua vielä lisääkin jouluksi, mutta esimerkiksi kinkut piti tilata juhannukseen mennessä. Siinä tilauksessa pitää onnistua.
Kalle Wahlroos sanoo, että ihmisten ruokailutottumukset ovat viimeisen vuoden aikana muuttuneet. Osa noudattaa vegaaneja tapoja, osa syö pelkästään sushia.
– Valikoiman pitää olla kunnossa kaupassa, jotta voimme tarjota jokaiselle.
Tänään vegaanisuus korostuu. Gluteenittomuus on yksi iso suuntaus, ja vaatii kaupalta omat tuotteensa.
– On hienoa, että voimme tuoda ihmisille tarjolle ruokaratkaisuja.
Jos jotain vielä ilmiöistä haetaan pinnalle, kuluttajat haluavat paikallista entistä enemmän. Se korostuu näin koronakriisin aikana. Kuluttajat haluavat, että raha säilyy Suomessa. Ihmiset ovat heränneet tähän ajatteluun, vaikka Suosi suomalaista -sanonta on tuttu jo menneeltä vuosituhannelta.
– Me voimme tehdä itse valikoimiimme ratkaisuja. Ketju tietysti määrää osan tuotteista, me ison osan. Haluan, että täällä meillä on oman näköistä. Olemme valmiita kokeilemaan.
Satakuntalaisen tuotekehityshankkeen ja hyväntekeväisyysprojektin Sille-juoman toinen erä on myynnissä. Ensimmäinen erä Wahlroosin mukaan myytiin yhdessä viikonvaihteessa.
Wahlroosin ja hänen puolisonsa Teija Färmin kehitelmä uutuus, ei niinkään kokeilu, on italialaisen pastaruuan osasto, minne tuotiin italiasta tuorepastakone sekä koottiin 160 italialaisen tuotteen hyllystö.
Kyseinen osasto palvelutiskin päässä aloitti jo viikolla 43, mutta uutuudeksi kauppias sen vieläkin laskee.
– Teemme Suomen ainoana kauppana omissa tiloissa tuorepastaa, hän sanoo.
– Tulevaisuus on sitä, että rakennetaan pieniä maailmoja kauppaan sisään, kauppias avaa filosofiaa.
ICCON cittarissa on lähdetty ajatusta jalostamaan. Kalle Wahroos sanoo, että heillä on jo linkitys paikallisiin ravintoloihin tuorepastan toimittajana.
– Sen tietysti täytyy toimia taloudellisesti, se on fakta.
Ravintie 1
28130 Pori
Isokatu 21
26100 Rauma