A-
A+
Tuija Saarinen
Polttoaineiden hinnat jatkavat nousuaan. Erityisen kova tilanne on ammattiliikennöitsijöille. Raumalla taksia ajava Ilkka Leivo kertoo, että kehitys näkyy selvästi liikevaihdossa.
– Poltto- ja voiteluaineiden osuus liikevaihdosta on kasvanut merkittävästi. Kuvaavaa on se, että samansuuruisella naftalaskulla ajettiin esimerkiksi viisi vuotta sitten marraskuussa 7 000 kilometriä enemmän kuin viime joulukuussa.
Moni taksiyrittäjä odottaa nyt, mihin tilanne menee.
– Pudotuspelit ovat käynnissä. Jo nyt on tippunut koko maan tasolla pois paljon sellaisia taksiyrittäjiä, jotka aloittivat taksilain uudistuksen yhteydessä vuonna 2018. Tietysti myös korona on vaikeuttanut tilannetta.
Satakunnan Aluetaksi Oy, jonka osaomistaja Leivokin on, määritteli viimeksi taksansa kesällä 2018. Polttoaineiden kallistuminen on tuonut taksannostopaineita.
– Suurella todennäköisyydellä joudumme korottamaan taksoja, toteaa Leivo.
Tilanne on näkynyt myös Satakunnan Osuuskaupan ABC-polttoainejakelimoiden pumpuilla siten, että asiakkaat ovat tankanneet pienempiä määriä kerralla.
– On loogista, että kun hinnat ovat korkealla, ihmiset miettivät tarkkaan, milloin autoa käytetään. Myös muun muassa kylmä sää ja oikukas kelien vaihtelu vaikuttavat auton käyttöön, toteaa Satakunnan Osuuskaupan toimialajohtaja Pekka Kakko.
Kakko listaa kolme keskeisintä syytä polttoaineiden hinnannousuun.
– Maailmanmarkkinatilanne, verotus ja kasvavat biovelvoitteet.
Biovelvoitteiden mukaisesti polttoaineiden joukkoon on lisättävä biokomponenttia, kuten esimerkiksi etanolia, joka vähentää fossiilisen polttoaineen osuutta ja hiilidioksidipäästöjä.
– Biokomponenttien tuotanto ei kuitenkaan tällä hetkellä vastaa kasvavaa kysyntää, ja ne ovat kalliimpia kuin fossiiliset polttoaineet, mikä näkyy polttoaineiden hinnoissa varmasti myös tulevaisuudessa, toteaa ryhmäpäällikkö Kimmo Järvi Satakunnan Osuuskaupasta.