A-
A+
Vielä viime vuonna rajoitukset pudottivat Pitsiturnauksen yleisömäärän lähes puoleen tavanomaisesta. Nyt täyttyy niin fanikatsomo kuin muutkin lehterit ääriään myöten.
Rauman Lukko
Pauli Uusi-Kilponen
Uudistetut ravintopalvelut ja led-näytöt ovat ensi kertaa nähtävillä elokuun 5. päivänä Pitsiturnauksessa.
Uutta on muun muassa se, että kaukalon laidat uudistettiin samaan malliin kuin Tampereen Nokia Areenalla, eli led-valoilla laitamainoksia voidaan mielen mukaan vaihtaa tai näyttää muita visuaalisia elementtejä.
Lisäksi halliin on lisätty isoja näyttötauluja, joista peliä ja muita peliin liittyviä tapahtumia voi seurata muualta kuin katsomosta.
– Pyrimme parantamaan kaikella tapaa yleisön viihtyvyyttä, sanoo Lukon tapahtumavastaava Sasu Eronen, jonka mukaan Äijänsuo on uudistusten jälkeen yksi maan kärkiareenoista.
Kokonaan uutta on myös 250-paikkainen elämyskatsomo, jossa katsoja saa löhöillä elokuvateattereista tutuksi tulleilla istuimilla.
– Nämä paikan myytiin loppuun heti, kun Pitsiturnauksesta ilmoiteltiin. Myös aitiot on myyty loppuun, Eronen sanoo.
Hänen mukaansa lippuja on myyty viime viikonloppuun mennessä 2 000 ja myynti kiihtyy koko ajan.
– Oma arvioni ja aikaisempien kokemusten mukaan halli täyttyy eli myytyjen lippujen määrä nousee sinne 4 700:aan.
Kahtena aikaisempana vuotena Pitsiturnaus on järjestetty rajoitetuilla yleisömäärillä ja erikoisjärjestelyillä koronan takia.
Nyt ei rajoituksia ole, ja tilanne on vähän saman kaltainen kuin muissakin kesän yleisötapahtumissa. Ihmisellä on patoutunutta tarvetta lähteä liikkeelle tapahtumiin, jossa he ovat aikaisemminkin olleet.
Pitsiturnaus on merkittävin ja tunnetuin jääkiekon harjoitusturnaus Suomessa. Perinteet ovat pitkät, sillä ensi vuonna järjestettävä turnaus on jo kolmaskymmenes.
Ensi alkuun tällaisen turnauksen järjestämisen mielekkyyttä epäiltiin. Yksi selitys oli se, että kesällä ihmisillä on muutakin tekemistä kuin istua jäähallin katsomossa. Ajatus kesäturnauksesta oli vieras.
Yleisölle se ei ollut. Turnaus oli alusta asti äärimmäisen suosittu. Yleisöä tuli enemmän kuin rohkeimmatkaan osasivat odottaa.
– Jääkiekkofanit ovat ottaneet tapahtuman jonkinlaisena lajin festarina. Paikalle tullaan ihan eri fiiliksellä kuin sarjapeleihin, kehuu Eronen.
Myös vierailevat joukkueet ovat ottaneet kutsun hyvin vastaan. Kieltäytymisiä ovat aiheuttaneet lähinnä päällekkäisyydet ja harjoittelu, johon turnaus ei vain ole sopinut.
Vakiovierailijoina ovat naapurikaupunkien seurat Ässät ja TPS. Tänä vuonna mukana ovat lisäksi Pekka Virran SaiPa ja Risto Duffan Sport sekä Mestiksen joukkue TuTo.
– Hienoa on ollut se, että joukkueet tulevat yleensä lähes parhailla kokoonpanoillaan ja pelataan ihan tosissaan.
– Kyllä 5.8. Äijänsuolla nähdään ihan hyvää jääkiekkoa etenkin, kun vielä huomioi kesäisen ajankohdan.
– Yleisön mielenkiintoa lisää sekin, että he näkevät oman joukkueen uusia vahvistuksia ensimmäistä kertaa, Eronen muistuttaa.
Otteluohjelma on laadittu yleisöä ajatellen. Eli kello 10 aamulla Lukko ja Ässät kohtaavat. Tämä takaa sen, että halli täyttyy heti aamusta.
Lukko on voittanut eniten Pitsiturnauksia, eli 10 kertaa. Lukolle finaaliin pääseminen on sikäli merkittävä, että se pitää raumalaisyleisön hallissa.
– Kyllä finaaliin pääsy oheismyyntiä avittaa, myhäilee Eronen.
Eikä Pitsiturnaus ole muutenkaan vähäpätöinen taloudellisesti. Kokonaismyynti nousee jopa neljännesmiljoonaan.
Pitsiturnausta ei ole käyty vain kotimaisin voimin. Huippujääkiekkoa nähtiin muun muassa kymmenen vuotta sitten, kun Vasili Tihonovin valmentama Moskovan TsSKA vieraili turnauksessa.