A-
A+
Puheenjohtaja Jouni Sillanpää iloitsee Vanhakoivistontien omista tiloista. Ne tarjoavat hyvät olosuhteet kerhotapaamisiin ja jäsenten kulkupelien talvisäilytykseen.
Vesa-Pekka Järvelä
Vesa-Pekka Järvelä
Kaksipyöräisten suosio on viime vuodet ollut kasvussa. Nuorten motoristien joukkoon on liittynyt paljon konkarikuljettajia. Iästä riippumatta heille kaikille on viikonloppuna tarjolla Porin Karhuhallissa ajokauden alkajaisiksi alan tuoreet trendit.
Vaikka sääolosuhteiden muutos on tuonut motoristit kaduille miltei ympärivuotisesti, moni tavallinen tiellä liikkuja miettii, mitä moottoripyöräharrastajat tekevät talvikuukausien aikana. Porin Konepyöräklubin puheenjohtajalla Jouni Sillanpäällä on siihen yksinkertainen selitys.
– He harrastavat tietysti moottoripyöriä. Se on helppo havaita, kun lähtee viikonloppuna Porin Karhuhalliin. Perinteeksi muodostunut Motor Show onkin meille harrastajille todellinen pyöräilykauden avaus.
Aktiivisesti perustamisvuodesta 1981 alkaen toiminut Konepyöräklubi on tälläkin kertaa näkyvästi mukana huipputapahtumassa.
– Keväällä harrastukseen tulee taas uutta vauhtia. Motor Show -messut kerää alan harrastajat tehokkaasti yhteen. Alan uutuudet esittelevä tapahtuma on meidän jäsenillemme tärkeä juttu. Oikeastaan Motor Show tarjoaa runsaasti nähtävää ja koettavaa koko perheelle, korostaa Sillanpää.
Konepyöräklubi tarjoaa viikonvaihteen messuilla tutun konseptin.
– Kerromme toiminnastamme, myymme arpoja ja pyrimme houkuttelemaan 300 hengen kerhoomme uusia jäseniä. Väki ikääntyy ja kaipaamme nuorta voimaa. Viime aikoina heitä on saatukin mukaan toistakymmentä. Lisää kuitenkin tarvitaan, jottei toiminta pääse näivettymään, sanoo Sillanpää.
Pian taakse jäävä talvi on ollut Porin seudulla poikkeuksellinen. Länsirannikolle lunta ei ole saatu ja tienpinnat ovat olleet vain muutamina päivinä jäiset.
– Onhan tämä ollut erikoinen talvi, mutta ei sentään täysin poikkeuksellinen. Tähän suuntaan ollaan sään kanssa viime vuosina tultu. Aiemmin pyöräilykausi kesti Satakunnassakin rapiat puoli vuotta. Tuolloin kaksipyöräisillä liikkuminen ei määräytynyt oikeastaan sään vaan pikemminkin vakuutusten mukaan. Tänä päivänä pyörät pidetään vakuutettuna ja rekisterissä koko vuoden, sillä vakuutushinnassa ei enää ole suurtakaan eroa, kertoo Sillanpää.
Sillanpää muistelee ajokauden takavuosina päättyneen loppusyksyyn, mutta jo muutama vuosi sitten kaksipyöräisellä pystyi liikkumaan jopa tammikuuhun asti.
– Oikeastaan ajokausi on siirtynyt vähän eteenpäin. Välttämättä emme lähde baanalle vielä vapusta. Nyt tarkoituksena on kuitenkin suunnata toukokuun aluksi Raumalle.
Mennyttä ovat myös ajat, jolloin motoristien vaihtoehtona oli purkaa pyörä talven aikana osiin tai tyytyä vain pyörittelemään peukaloitaan.
– Totta kai on edelleen myös niitä, jotka purkavat kulkupelinsä osiin ja tekevät kunnostustöitä kotikulmilla. Yhä enemmän on silti niitäkin, jotka suuntavat menopelillään syksyllä etelään. Talvikaudella he sitten lentävät etelän lämpöön ajelemaan. Joillakin on jopa toinen menopeli siellä odottamassa, kertoo Sillanpää.
Matkamoottoripyöräilyn lisäksi Porin Konepyöräklubin toiminnan kulmakivinä ovat muun muassa erilaisten mp-koulutusten järjestäminen, kerhotapahtumat ja hyväntekeväisyyteen osallistuminen.
– Hyväntekeväisyydellä on tärkeä rooli. Käymme muun muassa säännöllisesti esittäytymässä kouluilla. Siellä vastaanotto on aina lämmin.
Klubilla on takana jo lähes 40 toimintavuotta.
– Kaikki nämä vuodet olemme liputtaneet vahvasti porilaisen matkamoottoripyöräilyn puolesta. Samalla linjalla tulemme myös jatkamaan, korostaa Sillanpää.
Muhkeaa 1800-kuutioista Honda Goldwingiä käskyttävä Sillanpää painottaa, että moottoripyörää hankittaessa on tärkeää muistaa, ettei menopeli ole taitoihin, kokemuksiin ja ajattelutapaan nähden liian massiivinen.
– Pyörän hankinta ja vaihtaminen ovat järkiostoksia. Kuutioita ei hankita siksi, että päästäisiin hurjastelemaan. Tarkoituksena on, että pyörä jaksaa kuljettaa tavarat ja vähän tuhdimmankin kuljettajan.
Kuutisen vuotta puheenjohtajana toiminut Sillanpää korostaa, että Konepyöräklubissa ajellaan maltillisesti.
– Annamme säännöllisesti koulutusta, jossa korostamme rauhallista ja turhia riskejä välttävää ajotapaa. Asennekasvatukselle on aina tarvetta – vaikka pääosa kuskeista onkin jo kokenutta joukkoa.
Kerhotaloaan Vanhakoivistontie 61:ssä pitävän Konepyöräklubin kuskit ovat jo suunnitelleet tulevan kesän ajokuvioita. Porilaisklubin varsinainen ajokauden avaus osunee parin kuukauden päähän.
– Toukokuun lopulla vuorossa on sora- ja kuramatka Kihniöön. Kohteena on Kihniön ja Jalasjärven rajalla sijaitseva Käskyvuori. Sinne ajellaan mahdollisimman paljon sorateitä ja matkapolkuja pitkin. Mukaan mahtuu maksimissaan 14 kuljettajaa.
Kesällä ohjelmassa on muun muassa perinteinen Yyteri Meeting.
– Tällä kertaa tapahtuma järjestetään elokuun puolivälissä. Se on meille erittäin tärkeä juttu ja kova ponnistus. Suunnitelmissa on myös vuosittainen kerhomatka kauemmas. Kohteena on todennäköisesti Viron yliopistokaupunki Tartto, kertoo Sillanpää.