A-
A+
Vesa-Pekka Järvelä
Karhuhallissa tulevana viikonloppuna järjestettävän Motor Show’n kirkas tähti on Hämeen Moottorikerhon Timo Myöhänen. 27-vuotias trial-taituri näyttää huikeat taitonsa sekä lauantaina ja sunnuntaina.
– Tulen Poriin jo tapahtuman avauspäivänä. Perjantaina olen mukana radan rakentamisessa, ja käynnistelen samalla kalustoa viikonlopun näytöstä varten. Olen varma, että saamme kasattua messupaikalle mielenkiintoisen ja näyttävän radan, sanoo Myöhänen.
SM-sarjan lisäksi trialin EM- ja MM-osakilpailuja moto2-luokassa vuoteen 2016 saakka ajanut Myöhänen tekee Karhuhallissa kumpanakin messupäivänä kolme ajonäytöstä.
– Ne ovat 1015 minuutin vetoja. Rata rakentuu muun muassa kaapelikeloista ja kuormalavoista. Vaikka rataa ei voi verrata siihen, millaisissa olosuhteissa ulkona ajetaan, sisätiloissakin saadaan yllättävän hyvä kuva lajista. Eli kannattaa ehdottomasti lähteä katsomaan. Moni ei varmaan ole vastaavaa päässyt aiemmin näkemään, lupaa Hämeen MK:n taituri.
Kyröskoskella syntynyt ja Tampereen kupeessa Vesilahdella nykyisin asuva trial-kuski on menestynyt varsinkin kotimaan kilparadoilla viimeisen vuosikymmen ajan mainiosti. Palkintokaapissa on 10 Suomen mestaruutta.
– Edelläni Suomen tilastoissa ovat vain Joachim Hindren, joka voitti komealla urallaan 12 SM-kultaa ja trialin takavuosien supertähti Yrjö Vesterinen. Kolme maailmanmestaruutta aikoinaan voittanut Vesterinen saalisti 11 Suomen mestaruutta. Kaksikon kintereillä tässä siis ollaan. SM-sarja käynnistyy ensi toukokuussa ja tavoitteena on luonnollisesti mestaruus, vakuuttaa Myöhänen.
Kymmenen ulkoradoilla saavutetun SM-kullan lisäksi Myöhänen on vienyt myös neljä X-Trialin mestaruutta.
– Se on se kisamuoto, jossa ajan myös Karhuhallissa.
Kuusivuotiaana trial-pyörän selkään kiivenneelle lupaukselle lajivalinta oli alusta asti selvä.
– Perheemme asui silloin Espanjassa, josta muutimme Suomeen. Olin päässyt tutustumaan taitoa vaativaan trialiin ja se tuntui heti omalta lajilta. Valintaa tuki tietysti sekin, että pärjäsin jo juniorina melkoisen hyvin.
Enduroakin viime vuonna kokeillut Myöhänen on ajanut näytöstapahtumissa jo pitkään. Samoissa tapahtumissa on ollut mukana myös ”Joa” Hindren. Porissa Myöhänen esiintyy kuitenkin yksinään.
– Korona katkaisi senkin toiminnan, mutta nyt näyttää paremmalta. Kalenterissa on Porin jälkeen jo muitakin näytösajoja. Ne tuovat mukavan lisän normaalikisoihin. Samalla se pitää tehokkaasti yllä ajotuntumaa.
Trial on monen muun moottoriurheilulajin tapaan fyysisesti raskas kilpailumuoto.
– Heikossa kunnossa on ihan turha lähteä pyörän sarviin. Lajiharjoittelun ohella on tehtävä tiukkaa voimatreeniä ja muutakin monipuolista oheisharjoittelua, tähdentää Myöhänen.