A-
A+
Yrittäjä Saku Kiikola (oik.) tarkastaa huoltoon jätetyn auton pohjan kuntoa yhdessä asentaja Jyri Koivusen kanssa.
Asko Tanhuanpää
ASKO TANHUANPÄÄ
Kaukana takana tuntuu olevan aika, jolloin käytännössä kaikissa pienemmissäkin pitäjissä toimi oma bensa-asema, josta sai polttoaineen lisäksi myös huoltoapua melkein mihin tahansa kulkupeliin tahansa. Kuvaavaa nykyajalle on, että 40 000 asukkaan Rauman kaupungissa toimii nykyisin enää yksi huoltamo, jonka yhteydessä on myös oma huolto-osasto. Kysymyksessä on Saku ja Jaana Kiikolan ylläpitämä Neste Kiikola Syväraumankadulla.
– Tälle paikalle rakennettiin Gulfin huoltoasema jo vuonna 1965, minkä jälkeen se on toiminut myös Kesoilin nimen alla. Vanhempani Eero ja Seija aloittivat yrittäjinä vuonna 1984 ja me otimme vaimoni Jaanan kanssa vetovastuun 2004. Yksi asia on pysynyt muuttumattomana alusta lähtien ja se on panostus palveluun. Meille on kunnia-asia, että olemme edelleenkin täyden palvelun talo, Saku Kiikola selvittää.
– Ihan kaikkea pienessä huoltamossakaan ei kuitenkaan enää pystytä tekemään. Täyssähköautojen ongelmat annamme suosiolla merkkikorjaamojen hoidettaviksi samoin kuin muutkin hienommat sähköhommat. Kolarikorjauksista ja maalauksista on puolestaan pitänyt luopua siitä yksinkertaisesta syystä, että tilat eivät riitä, tiivistää Kiikola.
Saku Kiikolan mukaan talvi ja pakkanen ovat autohuollolle sikäli hyvää aikaa, että asiakkaita riittää.
– Sen olen vuosien varrella huomannut, että uudet autot ovat tekniikaltaan jo niin hienoja ja herkkiä, että pakkanen voi koetella niitä yllättävälläkin tavalla. Sähkökäyttöisiä toimintoja on ensinnäkin niin paljon, että akut eivät kestä ja varsin yleistä on myös erilaisten häiriövalojen yllättävä syttyminen.
– Henkilökohtainen suositukseni on, että häiriövalon syttyessä kannattaa aina kääntyä ammattilaisten puoleen. Aika usein riittää, että valon kuittaa pois, mutta kysymys voi olla myös vakavammasta ongelmasta ja jos näin käy, ovat kustannuksetkin paljon isommat, Kiikola evästää.
Ongelmia talviajossa aiheuttavat varsinkin kauden alussa usein myös polttoaineet, sillä kaikki ketjut eivät välttämättä herää ajossa vaihtamaan mittareihinsa talvidieseliä. Öljypuolen ongelmat sen sijaan ovat vähentyneet selvästi.
– Öljyt ovat nykyisin jo niin hyvälaatuisia, että ne kestävät ympäri vuoden. Se täytyy kuitenkin muistaa, että hyväkin öljy täytyy vaihtaa säännöllisesti. Tässä kehotan noudattamaan maahantuojan antamia huoltovälejä.
Tyypillisimpiä ammattilaisen apua tarvitsevia vikoja ovat Neste Kiikolassakin lamppujen ja pyyhkimensulkien vaihdot sekä ilmanpaineiden tarkastukset.
– Niin lamput kuin pyyhkijätkin voivat olla jo niin monimutkaisia juttuja, että niin sanottu tavallinen autoilija ei niistä välttämättä enää itse selviä. Siinä tapauksessa on aina hyvä kääntyä ammatti-ihmisten puoleen. Ja odottaessa voi jäädä nauttimaan vaikka kahvilan tarjonnasta, Saku Kiikola sanoo.