A-
A+
Väinölän uuden liikenneympyrän keskellä on teräksinen Radioaallot-niminen elementti.
Porin Väinölässä sijaitseva Outokummuntien ja Mastojentien risteyksen liikenneympyrä aukesi liikenteelle 16. heinäkuuta. Onko jo tiedossa seuraava kohde, johon rakennetaan liikenneympyrä?
– Seuraava uusi liikenneympyrä on suunniteltu rakennettavaksi risteykseen Professorintie/Vähäraumantie vuonna 2024.
Millä perusteella kohteet valitaan? Miksi Itä-Porista valittiin Väinölän risteys, eikä esimerkiksi monen hankalaksi kokemaa Kyröläistentien ja Ojantien risteystä Impolassa?
– Kohteiden valintaan vaikuttavat liikenneonnettomuuksien määrä, vakavuus ja tyyppi sekä liikenteen sujuvuus. Liikenneonnettomuuksien kasaumapisteitä tarkastellaan jatkuvana työnä ja liikenneturvallisuustoimenpide valitaan aina tapauskohtaisesti. Tarkastelujakso on pitkä, yleensä vähintään 5–10 vuotta. Liikenneympyrä vaatii melko paljon tilaa. Esimerkiksi Ojantie/Kyröläistentie-risteyksessä katualue on niin pieni, että suunnitteluohjeiden mukainen liikenneympyrä ei katualueelle mahdu. Kyseinen risteys on meillä suunnittelukohteena tänä vuonna. Suunnittelun yhteydessä ratkaistaan, mitä risteyksen selkiyttämiseksi on tehtävissä. Mahdollinen toteutus ajoittuu lähivuosiin.
Uuden liikenneympyrän keskellä nähdään Väinölän lyhytaaltoasemalle kunniaa tekevä Radioaallot-niminen elementti. Miten liikenneympyröiden ulkoasu suunnitellaan? Kuka ne suunnittelee, kuka toteuttaa?
– Liikenneympyrän keskiosan suunnittelee yleensä suunnitteluhortonomi. Tällä hetkellä kaupungin palveluksessa on yksi suunnitteluhortonomi, Tapani Söderberg. Työn toteutustapa ratkaistaan tapauskohtaisesti. Pääosin toteutus tehdään kaupungin omana työnä. Tarvittaessa osaamista ostetaan ulkoa. Esimerkiksi tähän kohteeseen perustusten rakennesuunnittelu ostettiin ulkoa. Liikenneympyrän toteuttamiseksi tarvitaan vihersuunnitelman lisäksi aina vähintään katusuunnitelma, liikennesuunnitelma ja valaistussuunnitelma.
Itä-Porissa sijaitsee myös Porin pienin liikenneympyrä Vanhakoivistontien ja Palokunnantien risteyksessä. Onko sen turvallisuuden parantamiseksi suunniteltu mitään?
– Kyseinen kohde ei ole meillä tällä hetkellä suunnittelukohteena.
Teksti ja kuva: Sanna Jääskeläinen